українська російська англійська
Відтепер оформити ДТП можна без інспектора ДАІ
21.09.2011 | 16:51
Прес-служба Управління ДАІ МВС України

19 вересня 2011 року вступив в дію Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування». Він запроваджує механізм спрощеного оформлення ДТП з незначними наслідками шляхом складання повідомлення про ДТП (Європротоколу) та інші новації, спрямовані на приведення обов`язкового страхування цивільної відповідальності автовласників, до міжнародних стандартів страхування і врегулювання збитків.

Як пояснив Президент Моторно (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ) Володимир Романишин, Європротокол – спеціальний бланк уніфікованого по всій Європі зразка, який заповнюється водіями-учасниками ДТП на місці аварії. В українському законодавстві він визначений як «Повідомлення про ДТП». Це письмове повідомлення на бланку встановленого Моторним (транспортним) страховим бюро України зразка, яке надається страховику водієм транспортного засобу, причетного до дорожньо-транспортної пригоди. У подальшому воно стає підставою для виплати страхового відшкодування потерпілій у ДТП стороні.

Представник УДАІ МВС України, генерал-майор міліції Сергій Будник пояснив, що водії транспортних засобів, потрапивши у ДТП, можуть скористатися Європротоколом лише за наявності таких обставин: учасниками ДТП є лише забезпечені полісом ОСЦВА транспортні засоби; відсутні травмовані (загиблі) люди; водії цих транспортних засобів дійшли згоди щодо обставин скоєння ДТП; у водіїв відсутні ознаки алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів.

Якщо водії скористалися Європротоколом шляхом обопільного його оформлення та підписання, то вони мають право залишити місце ДТП, звільняються від обов'язку інформувати Державтоінспекцію МВС України про ДТП, а також звільняються від адміністративної відповідальності, передбаченої за спричинення ДТП.

Втім, підкреслив Сергій Будник, рішення про виклик на місце ДТП працівників ДАІ учасники аварії приймають самостійно. Якщо вони вважають за потрібне оформити ДТП за звичними правилами, то працівники ДАІ не можуть відмовити автовласникам у складанні відповідних документів на місці пригоди.

При цьому представник Державтоінспекції також додав, що у разі використання Європротоколу проїжджа частина набагато швидше звільняється від пошкоджених автомобілів, що у свою чергу знімає проблему заторів у великих містах.

Слід зазначити, що у разі невиконання хоча б однієї з обов`язкових для Європротоколу умов виклик працівників ДАІ для оформлення ДТП обов’язковий!

Сергій Будник підкреслив, що з усієї кількості ДТП лише 15 % - це серйозні аварії з потерпілими, де необхідно фахово оформити подію, і у цьому разі не обійтися без працівників ДАІ.

Як наголосив керівник юридичного Департаменту МТСБУ Роман Роменський, Законом чітко визначено, що страховик зобов`язаний  безкоштовно видати автовласнику бланк Європротоколу під час укладення договору обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. У випадку використання бланку можна звернутися до свого страховика за новим.

Якщо договір обов`язкового страхування автоцивільної відповідальності укладений до 19 вересня 2011 року, то він діє на умовах чинного на той момент законодавства, яке не передбачало використання Європротоколу, а також інших новацій, запроваджених Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування». Таким чином, автовласники, договори страхування яких укладені до 19 вересня 2011 року, не можуть скористатися системою спрощеного оформлення ДТП (Європротоколом).

Моторне бюро рекомендує таким автовласникам переукласти після 19 вересня 2011 року договори страхування автоцивільної відповідальності на нових умовах, щоб мати можливість у подальшому користуватись системою спрощеного оформлення ДТП, а також будувати відносини зі страховиком, особливо у сфері врегулювання збитків, у відповідності до сучасних норм законодавства.

Варто зазначити, що до свого страховика учасники ДТП повинні звернутися зі заповненим примірником Європротоколу не пізніше трьох робочих днів з дати аварії.

Крім того, Законом змінені строки, протягом яких страховик повинен виплатити потерпілому у ДТП відшкодування. Відтепер, страховик зобов`язаний виплатити страхове відшкодування не пізніше ніж через 15 днів з моменту узгодження з потерпілим його розміру, а весь процес врегулювання не повинен перевищувати 90 днів з моменту звернення до страховика з заявою про виплату.

Володимир Романишин також розповів про інші новації запроваджені цим Законом. Так, зазначений Закон встановлює чіткий перелік документів, які страховик має право вимагати у страхувальника, ліквідовано короткострокові договори та різні типи полісів. Відтепер існуватиме поліс лише одного типу, який раніше називався І типом і передбачав страхування відповідальності всіх осіб, які експлуатують вказаний у полісі транспортний засіб на законних підставах. Крім того, у страхувальників з`явилась можливість обирати періоди (місяці), на які розповсюджується дія полісу, що зменшує вартість страхування.

Ці та інші новації спрямовані на спрощення взаємовідносин страхувальників, страховиків та органів Державтоінспекції.

Президент МТСБУ зазначив, що у Європі ідея оформлення ДТП без участі представників дорожньої поліції почала реалізовуватися ще в 50-х роках минулого століття. Зараз в більшості країн ЄС діє система спрощеного оформлення ДТП (Європротокол). А у деяких країнах оформленням ДТП займаються страхові компанії, а не дорожня поліція.

Лицьова сторона бланку Європротоколу за структурою пунктів ідентична в усіх країнах де він запроваджений, відрізняється тільки мова, на якій надруковано бланк. Це зроблено спеціально, щоб водії різних країн, які рухаються дорогами Європи, могли швидко зорієнтуватися, якщо вони потраплять в ДТП на території іншої країни.

Авторськими правами на лицьову сторону бланка Европротоколу володіє Європейський комітет страхування і, за правилами, кожна країна, яка впроваджує у себе таку систему, повинна отримати згоду на використання бланка у цієї поважної міжнародної організації. Україна також не стала винятком з цього правила.

 

 

версія для друку