українська російська англійська
Cтатистика підтверджує зростання купівельної спроможності громадян. А "жовта преса" перекручує факти
29.12.2011 | 14:48
Департамент інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату КМУ

Останнім часом деякі засоби масової інформації  роблять спроби пересмикувати публічні заяви Прем’єр-міністра України , наприклад, під час участі в програмі «Шустер-LIVE».

Зокрема, досить активно «жовта преса» намагається спростувати заяву Прем’єр-міністра про «різке зростання споживання» українцями м’яса, овочів, тощо. 

  Насправді Прем’єр-міністр не говорив про «різке» зростання, і в цьому можна переконатись, звернувшись до стенограм його публічних виступів.   Натомість Микола Азаров заявляв, що політика Уряду веде до зростання купівельної спроможності громадян.

І це правда. Українці  почали купувати більше різних товарів і послуг. Зокрема, за офіційними даними   Державної служби статистики   на 1 жовтня п.р. тільки через підприємства  роздрібної торгівлі, продано населенню овочів – на 56,8% більше, ніж за відповідний період попереднього року, м'яса та м’ясопродуктів - на 9,1%, фруктів – на 20,9%.

Про збільшення витрат населення (зазначте: витрат, забезпечених доходами, оскільки статистика враховує тільки оплачені витрати) свідчить також зростання обсягів продажів через роздрібну мережу інших продуктів харчування. (додаток 1)

 

Щоб дискредитувати цей факт і заяви Миколи Азарова, «жовта преса» вдається до підміни понять і пересмикування інформації Держстату про структуру витрат населення. Так, недобросовісні опоненти посилаються на дані обстеження домогосподарств за 1 півріччя 2011 року, хоча наразі вже кінець року.

 По-перше, природно, що Прем’єр-міністр використовує найсвіжіші оперативні дані, які є в його розпорядженні. І вони однозначно свідчать про активізацію споживчих витрат.

 

По-друге, навіть дані за І півріччя  п.р. автори статті оцінюють тенденційно. Приміром, заявляють (як про визначне відкриття), що майже не змінилась структура витрат домогосподарств. А цього ніхто і не заперечує. Дійсно, показник структури витрат, як і більшість структурних показників, є надзвичайно інерційним, тому що структура споживання змінюється повільно.

Разом з тим, громадяни, які не полінуються звернутися до першоджерела - сайту Держстату - можуть легко пересвідчитись, що наприклад, на продукти харчування домогосподарства витратили за І півріччя п.р. на 14 % більше, ніж роком раніше.

(http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2011/gdn/vrd/dg06_2011.zip)

Також варто враховувати сезонний характер виробництва та споживання окремих продуктів харчування. Наприклад   овочів та фруктів. Саме на друге півріччя припадає період сезонного збирання та, відповідно, збільшення споживання овочів, ягід та фруктів. Чомусь до такого банального «відкриття» критики не додумались.  Або ж навмисне скористалися  цифрами, що характеризують І півріччя,  оскільки вони були вигідні для  маніпулювання громадською думкою.

Не менш неоковирними є намагання спростувати дані, оприлюднені Прем’єр-міністром, що у І півріччі 2011 року порівняно з відповідним періодом 2009 року витрати домогосподарств на відвідування музеїв збільшилися в 3 рази. 

По-перше, офіційні дані Держстату слова Прем’єра підтверджують. Хоча  незаперечним є і те, що громадяни України в переважній більшості поки що не можуть в повній мірі задовольнити свої культурні потреби. На жаль, це факт, і  Уряд це знає, і буде виправляти ситуацію.

По-друге, автори, заявляючи, що «частка витрат на відпочинок і культуру зросла в межах статистичної похибки» навіть не обтяжували себе тим, щоб подивитися, що до цієї групи витрат домогосподарств відноситься, крім послуг, ще й придбання товарів для культури, спорту та відпочинку,  витрати на лікування домашніх тварин і багато іншого (відповідно до міжнародної класифікації індивідуального споживання товарів і послуг).  Частина з цих витрат дійсно зросла незначно, а деякі навіть скоротилися. Наприклад, витрати на азартні ігри. Проте, повторимо, витрати саме на відвідування музеїв збільшились саме втричі.

Взагалі порівнювати зміну окремих показників в групі із динамікою групи в цілому - все одно, що ставити діагноз пацієнтам на основі середньої температури по лікарні.

До речі, нещодавно Державна служба кінематографії оприлюднила дані, що за останній рік   валовий збір від кінопрокату збільшився на 25%, кількість глядачів зросла на 15%.

 http://dergkino.gov.ua/index.php?nid=304&templ=news

 

Про збільшення придбань автомобілів, мобільних телефонів та інших товарів тривалого використання, а також послуг свідчить і офіційна статистика імпорту та реалізації товарів, а також дані асоціацій виробників та дилерів на відповідних ринках.

Наприклад, про збільшення  придбань нових легкових автомобілів свідчать відомості про імпорт  цих товарів, який зріс в 1,7 раза, а також зафіксовані продавцями обсяги їх реалізації. http://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2011/zd/e_iovt/09_2011/17.zip

Так, за 9 місяців 2011 року обсяги продажу автомобілів та  автотоварів через роздрібну торгову мережу у співставних умовах у 1,5 раза перевищили відповідні показники  попереднього року і склали   22 млрд.грн.  Це на 26,6% більше, ніж за весь 2009 рік (додаток 2).

Тенденцію до суттєвого збільшення реалізації   підтверджують і дані незалежних аналітиків. http://www.atlant-m.ua/rus/analitics.php;  http://ubr.ua/market/auto/amye-pokupaemye-avtomobili-v-2011-godu-117435

Також імпорт передавачів радіотелефонного зв’язку   у січні-жовтні 2011 року зріс в 16 разів порівняно з аналогічним періодом минулого року, телевізорів – в 1,8 раза. (додаток 3).

За 10 місяців 2011 року через роздрібну торгівлю продано аудіо- й відео- техніки   на 18% більше,  ніж за аналогічний період минулого року (у співставних цінах). На купівлю зазначених товарів   витрачено 5,5 млрд.грн. що   вище рівня продажів усього 2009 року за цією товарною групою.

Ще один аспект. Якщо на початок 2009 року налічувалося 1,5 мільйона домашніх  абонентів Інтернету, то на 1 жовтня поточного року – 3,15 млн. абонентів. Не важко побачити двократне збільшення користувачів. І це не тільки кількісна, але й якісна зміна на споживчому ринку (додаток 4). 

Із сказаного вище випливає ще одне, можливо риторичне питання. Якщо витрати  громадян збільшились (про це свідчать і обстеження домогосподарств, і обсяги роздрібної торгівлі, і зростання заощаджень громадян, і багато інших), значить, і доходи  громадян також збільшуються? Звичайно, так.

Дані офіційної статистики це підтверджують. І водночас спростовують неправдиве твердження, скажімо, «Української правди»  про  зменшення заробітної плати наприкінці 2011 року. Зменшення середньої заробітної плати у листопаді 2011-го порівняно з жовтнем - на 2 гривні! - ніхто не заперечує.

Проте, об’єктивний і грамотний дослідник не може не знати, що коливання заробітної плати протягом року є щорічно. Це пов’язано з сезонністю деяких видів робіт, терміном виплати різних надбавок та доплат.

Насправді ситуація із заробітною платою у більш тривалому періоді виглядає наступним чином: середньомісячна номінальна заробітна плата за січень-листопад 2011 року склала 2 598 грн., що на 17,9% більше, ніж за відповідний період 2010 року (2 205 грн.). Реальна заробітна плата за цей же період зросла на 8,5%. (http://www.ukrstat.gov.ua/express/expr2011/12_11/317.zip)

У деяких секторах економіки середньомісячна заробітна плата штатного працівника зросла більш, як на чверть, наприклад: 

- в будівництві – на 29,4% (з 1714 грн. за січень – листопад 2010 року до 2217 грн. у відповідному періоді 2011 року);

- в сільському господарстві – на 25,7% (з 1422 грн. до 1788 грн.);

В промисловості  середньомісячна заробітна збільшилась за цей період на 21,2% (з 2543 грн. до 3083 грн.).

Більше того, протягом 11 місяців 2011 року заборгованість із виплати заробітної плати зменшилась  на  112,6 млн.грн. або на 9,2% (http://www.ukrstat.gov.ua/express/expr2011/12_11/316.zip),  а порівняно з 1 квітня 2010 року  - на  605,8  млн.грн. (на   35,4%).

Ось така ситуація насправді. А спроби спростувати заяви Прем’єр-міністра – не більше, ніж недобросовісна або безграмотна інформаційна провокація.  

 

Додаток 1

 

Індекси фізичного обсягу роздрібного товарообороту

в торговій мережі підприємств за товарами1

(відсотків до попереднього року)

 

 

1 Включаючи ресторанне господарство.

__________________

Примітка: Джерело - статистичний бюлетень Держстату "Продаж і запаси товарів у торговій мережі та мережі ресторанного господарства"

 

Додаток 2

 

Додаток 3

 

Дані щодо імпорту окремих товарів за січень-вересень 2011 року

млн.дол. США

 

Код і назва товарів

згідно з УКТЗЕД

 

січень-вересень

2010р.

січень-вересень

2011 р.

у % до

січня-вересня 2010р

8517000000

Телефоннi апарати, включаючи апарати телефоннi для сотових мереж зв'язку та iнших бездротових мереж зв'язку; iнша апаратура для передачi або приймання голосу, зображень та iншої iнформацiї, включаючи апаратуру для комунiкацiї в мережi дротовій

34,1

546,9

в 16,1 р.

 

 

 

 

8528000000

Монiтори та проектори, до складу яких не входить приймальна телевiзiйна апаратура; приймальна апаратура для телебачення, поєднана або не поєднана з радiомовним приймачем або з пристроґм, що запису або відтворювання звуку чи зображення

165,3

290,8

176

 

 

 

 

8703000000

Автомобiлi легковi та iншi моторнi транспортнi засоби, призначенi головним чином для перевезення людей (крiм моторних транспортних засобiв товарноє позицiє 8702), включаючи вантажопасажирськi автомобiлi-фургони та гоночнi автомобiлi

1 168,5

2 068,4

177

 

Джерело: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2011/zd/e_iovt/e_iovt_1011.htm

 

версія для друку