українська російська англійська
Вступне слово Прем'єр-міністра України Миколи Азарова на засіданні Уряду 25 січня 2012 року
25.01.2012 | 10:28
Департамент інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату КМУ

Шановні члени уряду!

Шановні запрошені!

 

Минулої п’ятниці відбулось принципово важливе, без перебільшення історичне для подальшого життя країни засідання Ради Національної безпеки і оборони. Було визнано, що надмірно висока ціна на російський газ, яка визначена кабальною угодою 2009 року, створює реальну небезпеку національній економіці та в цілому державі Україна. Тому ми будемо рішуче протистояти цій небезпеці, захищати національні інтереси.

Україна реально переходить до політики енергетичної незалежності та енергетичної ефективності. Переговори з російськими партнерами щодо скасування кабальної угоди і несправедливої ціни ми, звичайно, продовжуємо, але акцент віднині зроблено на власні сили, на вітчизняні ресурси і на новітні технології. Україна буде все менше споживати дорогий імпортний газ. І повинна все більше добувати власного, збільшити частку власного вугілля в енергетичному балансі, знизити енергоємність виробництва і житлово-комунального господарства до європейського рівня.

Це завдання не на один рік. Воно потребує величезних ресурсів і складних та виважених управлінських рішень. Але це безальтернативна реальність.

Параметри і етапність нової енергетичної політики визначені рішенням РНБО і підтримані Главою держави.

Президент доручив Уряду створити і реалізувати довгострокову національну програму енергозбереження і енергоефективності. Наголошую, що така стратегічна програма має бути не програмою адміністрування, а в першу чергу програмою управління процесами. Тобто, заснованою на стимулах для енергоефективних технологій і на нормативах, які припинять продовження енергетичного марнотратства.

Доручаю Міністерству енергетики та вугільної промисловості разом з Міністерством економічного розвитку і торгівлі очолити цю роботу. Але підкреслюю, що це завдання для кожного члена Уряду і для кожного глави регіональної адміністрації в межах його компетенції.

Ми повинні пройти цей шлях. І пройти разом з нашими громадянами, з їх підтримкою і розумінням. Це саме той історичний момент, коли суспільство має виявити солідарність і захистити своє право на вищу якість життя. Тому що зменшення енерговитрат і опора на власні ресурси в результаті означають збільшення доходів людей і зменшення цін і тарифів.

Сьогодні перше питання порядку денного засідання Кабінету Міністрів – звіт Міністра регіонального розвитку, будівництва і житлово-комунального господарства Анатолія Михайловича Близнюка про виконання доручення щодо скасування необґрунтовано підвищених комунальних тарифів. У Херсоні, Полтаві і Чернігові, інших регілнах місцева влада рішення про таке скасування прийняла. Цю роботу треба продовжити, тому що люди і з інших міст присилають повідомлення про підвищення тарифів. Більше трьохсот звернень по захист від комунального здирництва прийшло на мою сторінку в Фейсбуку тільки за кілька днів. Анатолію Михайловичу, ці звернення передані вам. Ретельно розберіться, вникніть буквально в кожне. Такого фактичного матеріалу ви ні в яких звітах, ні від яких комісій не отримаєте. Картина  складається по всій країні. І пропозиції, як уникнути підвищення, де треба економити люди висловлюють слушні.

Насправді найголовніше те, що і після реформи тарифоутворення наші люди не розуміють, як нараховуються тарифи, не бачать обґрунтування собівартості і тому не довіряють тому, що змушені оплачувати з власної кишені. Люди в тих містах, де підвищення скасоване, навіть не знають, як діяти: оплачувати квитанції, які встигли отримати, чи дочекатися перерахунку. Їм не пояснюють. Ви це питання в першу чергу роз’ясніть людям.

Загалом стало очевидним, що в окремих містах місцева влада продовжує маніпулювати завищеними нормативами споживання, завищеними показниками втрат в мережах, нарахованими, але не виконаними роботами тощо. Тобто, здирає з людей плату за власну безгосподарність, і ще на Уряд перекладає тягар компенсації людям витрат на житлово-комунальні послуги.

Більш того – підвищуючи тарифи, місцева влада навіть не дбає про покращення якості житлово-комунальних послуг. 

Тому, Анатолію Михайловичу, за результатами аналізу, у випадках, коли є необгрунтоване завищення тарифів, матеріали негайно передавайте до правоохоронних і контролюючих органів. А заступника Генерального прокурора Віктора Анатолійовича Замфірова, який бере участь в нашому засіданні, прошу взяти ці питання на особливий контроль.

Включитися в цю роботу також повинні Національна комісія регулювання ринку комунальних послуг, Антимонопольний комітет, новостворене Агентство з цінової політики. А для початку сьогодні послухаємо інформацію Міністерства внутрішніх справ і Фінансової інспекції про зловживання, які виявлені в сфері житлово-комунального господарства і про те, яких заходів впливу вживається.

До речі, коли Уряд принципово і аргументовано відстоює інтереси людей, доводить місцевій владі, що не можна свої проблеми перекладати на людей, рішення знаходяться. Так, декілька днів тому я отримав рішення Ялтинської міської ради про скасування так званої «оптимізації» (тобто, скорочення) Алупкінської міської лікарні. Лікарня буде працювати і далі, а місцева влада – шукати рішення, як підвищити ефективність її роботи.

Наступне питання.

Погода таки створила проблеми для життєдіяльності країни. За один тільки день випала місячна норма опадів. Причому – мокрого снігу. В Одесі, Запоріжжі, Маріуполі замети сягали трьох метрів. Це екстремальна ситуація. Але ж країна не була паралізована, робота не зупинилась. Мабуть, вперше комунальні і дорожні служби, енергетики і рятівники достатньо організовано протистояли стихії.

Хочу подякувати за оперативну, самовіддану роботу рятувальників. У Запорізькій області вони визволили зі снігового полону на трасі приблизно 300 автомобілів, автобусів. Суттєво допомогли енергетикам у відновленні ліній електропостачання. Дякую також енергетикам Запорізької, Дніпропетровської, Херсонської, Київської, Черкаської і Чернігівської областей, які швидко відновили енергопостачання 71 населеного пункту.

Перший наступ зими ми витримали без значних втрат.

Але висновки все одно треба зробити. Адже проблеми у людей все таки виникли. Не такі катастрофічні, як могли бути, але виникли. Чому? У нас досі не вистачає спеціальної техніки. Не відпрацьовані маневри технікою і ресурсами. Недостатнє інформування і роз’яснення громадянам елементарних речей. Наприклад, що треба виявляти відповідальність і солідарність, не кидати автомобілі на проїжджій частині, через що просто неможливо прибрати вулицю.

Все це можна і треба виправляти. Треба подумати про вітчизняне виробництво снігоприбиральної техніки, про краще нормативне забезпечення дій в екстремальних погодних умовах, про додаткове обладнання шляхів засобами, які полегшать рух у складних погодних умовах. Від елементарного: наприклад, високих маркерів, які позначають узбіччя доріг тощо.

Зараз синоптики попереджають про значне похолодання на всій території країни. Враховуючи крайню зношеність теплотрас, водогонів, інших мереж а також попередній сумний досвід аварій в розпал холодів, ми повинні цілком очевидні ризики зустріти у всеозброєнні. І бути готовими до екстремальної роботи, до надзвичайних заходів. Якщо доведеться – швидко ліквідувати аварії, безумовно забезпечити життєдіяльність міст і сіл.

Тому доручаю створити при Кабінеті Міністрів оперативну групу на чолі з Міністром регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Близнюком. До цієї групи включаю Міністра енергетики та вугільної промисловості Бойка, Міністра надзвичайних ситуацій Балогу, Міністра Оборони Єжеля. Главі оперативної групи Анатолію Михайловичу Близнюку даю право в разі необхідності залучати до антикризових заходів інших керівників міністерств, відомств і регіональних адміністрацій.

Ця оперативна група на час екстремально низьких температур має працювати цілодобово.

В усіх міністерствах, відомствах, обласних адміністраціях також мають цілодобово працювати відповідальні координатори рангом не нижче заступника керівника. Вони повинні володіти питаннями ресурсів, які треба задіяти для ліквідації аварій, включаючи можливості Держрезерву і мобілізаційних резервів.

Фінансові витрати на аварійно-відновлювальні роботи повинні негайно покриватися за рахунок коштів спеціальних фондів Державного бюджету і місцевих бюджетів.

Шановні колеги!

Сьогодні Тетянин день – традиційне свято студентства. Щиро вітаю молодіжне братство, яке «гризе граніт науки». Вчора я провів додаткові консультації щодо законопроекту про вищу освіту з ректорами вузів, представниками студентських організацій та експертами. Біля двох годин продовжувалася ця зустріч. Чому я приділив таку спеціальну увагу цьому питанню? Тому що системний закон, мета якого вивести якість вищої освіти на сучасний світовий рівень, виявився не тільки резонансним, але й конфліктним.

Закривати на це очі і силоміць «продавлювати» законопроект неправильно. Такий закон повинен об’єднувати і заряджати оптимізмом, а не роз’єднувати і викликати скепсис.

Я почув багато думок і «за», і «проти». Вдячний всім, тому що всі небайдужі до долі вищої освіти і щиро відстоюють свою позицію. Тільки так, у змаганні аргументів народжуються кращі рішення.

Однозначно позитивно те, що абсолютно всі, в тому числі й опоненти законопроекту, визнають його нагальну необхідність. Тому питання відкликати закон – не стоїть. На порядку денному вдосконалення законопроекту, вирішення спірних питань. Такими є забезпечення ефективної автономії вузів, права студентського самоврядування зменшення регламентації з боку профільного міністерства, зменшення регламентації з боку профільного міністерства, правила прийому і виключення з вузу, принципи формування і стабільність оплати за навчання, доступ до виробничої практики, підвищення наукового рівня вузів.

З принципових питань я згоден з більшістю учасників обговорення. Автономія вузів – це підвищення їх конкурентоспроможності і шлях до становлення пристосованих до потреб економіки науково-освітніх колективів. А студентське самоврядування – це навчання реальній демократії. Молодь, яка завтра змінить нас в управлінні державою, повинна практику демократії опанувати зі студентської лави. У першу чергу засвоїти уроки відповідальності за власну долю, за громадські і суспільні інтереси.

Також абсолютно згоден, що український бізнес досі не взяв потрібної і йому, і суспільству участі в формуванні сучасної, інноваційної вищої школи. Українські корпорації, якщо чесно, по-споживацьки і байдуже ставляться до вищої освіти. А в результаті – економічно неефективно, тому що витрачаються на переучування або на навчання «за морем» тому, чому треба навчати вдома. І це є проблема. І окрема тема. Насправді ми готові піти на серйозні стимули для участі бізнесу в становленні конкурентної вищої освіти і на преференції для вузів. Аж до змін в Бюджетному і Податковому кодексах.

У результаті консультацій ми домовились створити робочу групу з доопрацювання проекту Закону «Про вищу освіту». Зазначу, що опоненти законопроекту також увійшли в робочу групу, так що вірю, що робота буде конструктивною і продуктивною, і більше до конфліктів ми повертатися не будемо.

Я попросив робочу групу завершити переробку законопроекту за два тижні. Ми розглянемо пропозиції і внесемо їх до законопроекту. І нарешті підведемо риску під трирічною роботою.

Дякую за увагу. Запрошую журналістів залишитись і взяти участь в обговоренні першого питання порядку денного - звіту Міністра регіонального розвитку та інформацій МВС і Фінансової інспекції.

версія для друку