українська російська англійська
На часі створення першої приміської залізничної компанії
17.04.2012 | 11:55
Прес-служба Державної адміністрації залізничного транспорту

Президент України Віктор Янукович доручив Київській міськдержадміністрації, Київській облдержадміністрації, Міністерству інфраструктури та Укрзалізниці до грудня поточного року розробити бізнес-план пілотного проекту створення приміської залізничної компанії на одному з напрямків київського залізничного вузла. Національним планом дій на 2012 рік по впровадженню Програми економічних реформ «Багате суспільство, конкурентноздатна економіка, ефективна держава», затвердженим Указом Президента, передбачено також створення робочої групи по підготовці необхідних нормативних документів, на основі яких і буде формуватися нова структура.

Генеральний директор Укрзалізниці Володимир Козак переконаний, що формувати логістику транспортного сполучення в регіонах потрібно шляхом активної співпраці керівництва областей, залізниці та інших видів транспорту. Саме область має формувати замовлення на перевезення та розробити ефективні механізми покриття витрат на перевезення. Без розробки такої моделі організації приміських перевезень стале функціонування, а тим більше розвиток приміського сектору перевезень, стане неможливим.

«Що стосується Києва, держава, треба віддати належне, вклала в  оновлення рухомого складу для кільця міської електрички 80 млн. грн. Усе інше робилося за кошти Південно-Західної залізниці, яка передала, зокрема, Київпастрансу 10 електропоїздів. Вважаю, що цей проект дуже потрібний для киян, хоча є ще маса недоробок у сервісному обслуговуванні пасажирів, в самій логістиці пасажиропотоків, доступності продажу квитків. Спільно із столичними властями ми працюємо над цим і розуміємо, що всі труднощі переборні», – висловив надію генеральний директор Укрзалізниці Володимир Козак.

Керівництво Укрзалізниці неодноразово зверталось до облдержадміністрацій з пропозиціями щодо спільної організації приміських перевезень, зокрема, шляхом надання замовлень на перевезення, створення компаній, що займалися б приміськими перевезеннями, виділення коштів на придбання моторвагонного рухомого складу (що обумовлено статтею 10 Закону України «Про залізничний транспорт»). Проте до порозуміння поки що далеко.

Як вважає Генеральний директор Укрзалізниці Володимир Козак потрібно шукати вигідну модель, що забезпечить більш високий рівень сервісу й економічну ефективність приміських перевезень. Як приклад, в розвинутих країнах де пасажирський сектор, зокрема соціальні перевезення, отримують дотації з місцевих бюджетів. Адже саме керівники міста, району чи області мають першочергову зацікавленість у перевезенні пасажирів. І вони визначають, куди спрямувати кошти: на автомобільний чи залізничний транспорт, де  пасажирів возитиме електричка, а де маршрутки. «Звертаємося до місцевої влади із закликом розробити оптимальну схему організації регіонального транспортного сполучення. Залізниці спільно з місцевою владою повинні визначитися на місцях, до якого ключового пункту і яким чином здійснюватиметься підвезення пасажирів – де залишається електричка, де поїде маршрутне таксі, де – автобус. Це загальна європейська практика», – наголосив генеральний директор Укрзалізниці.

Крім того, що такі перевезення, як і в цілому пасажирські, збиткові, останнім часом пасажиропотік там не знижується.

Довідково. За Законом України «Про залізничний транспорт» рухомий склад для приміських перевезень повинен закуповуватись за рахунок коштів місцевих бюджетів, вони ж повинні відшкодовувати залізницям витрати за перевезення пільгових категорій населення. Але Закон не виконується, а залізниця отримує 50% компенсацій за перевезення пільговиків і забезпечує приміські перевезення застарілим рухомим складом. Навіть фінансування виконання ремонтів моторвагонного рухомого складу обмежене, тож залізниці не мають технічної можливості збільшити кількість поїздів в приміському сполученні до відкриття дачного сезону.

Наразі приміський рух на залізницях України забезпечують орієнтовно 740 поїздів, зокрема Одеська залізниця – 47 пар поїздів, Придніпровська – 128, Львівська – 152, Південна – 169, Донецька – 80, Південно–Західна – 163 пари поїздів.

Через хронічну відсутність коштів на оновлення зношеність рухомого складу залізниць України досягла по електропоїздах – 80,3%; дизель-поїздах – 93,1%. На сьогодні за межами призначеного виробниками нормативного терміну служби експлуатується 57,3% електропоїздів постійного та змінного струмів, 88,7% дизель-поїздів. В цілому стан наявного моторвагонного рухомого складу, основну кількість якого було закуплено у 1960-1970 роках, підійшов до критичної межі і має бути списаний.

За 3 місяці 2012 року послуг з перевезень пільгових категорій громадян в приміському сполученні надано на суму 57,2 млн грн, компенсовано облдержадміністраціями 30,2 млн грн або 52%. Заборгованість становить 27 млн грн.

 

версія для друку