українська російська англійська
Інтерв'ю Голови Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів Сергія Орєхова виданню "Дзеркало тижня. Україна", №28, 17 серпня 2012р.

Держспоживінспекція: окремий закон про захист прав споживачів фінпослуг не потрібний

 

Після початку світової фінансово-економічної кризи у 2007—2008 роках, лопання численних фінансових бульбашок і руйнування пірамід, а також виявлення численних зловживань у сфері відносин фінансових установ та їхніх клієнтів питання підвищення фінансової грамотності населення і захисту споживачів фінансових послуг набувають дедалі більшої актуальності у багатьох країнах, у тому числі і тих, які раніше вважалися благополучними в цьому сенсі. Не оминають ці процеси й Україну. Днями представники Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів заявили про намір відомства значно активізувати свої зусилля з підвищення фінансової грамотності українських споживачів. По додаткові пояснення з цього приводу DT.UA звернулося до глави відомства Сергія Орєхова.

Держспоживінспекція оголосила про намір взятися за ліквідацію фінансової безграмотності в Україні. Цього достатньо, чи ви збираєтеся все ж таки ще якось захищати права споживачів фінансових послуг?

Держспоживінспекція вже сьогодні займається захистом прав споживачів фінпослуг. Наші фахівці працюють за скаргами з регіонів на недобросовісну, оманливу рекламу банківських послуг, на надання споживачеві банками неякісних послуг, на порушення при оформленні і супроводі споживчих кредитів. У принципі робота із захисту прав споживачів фінансових послуг має свою специфіку, однак загалом це все відбувається в контексті захисту прав споживачів нашої країни.

Ми зараз у рамках наявних можливостей виділяємо в регіональних інспекціях по одному-два фахівці для роботи у сфері захисту прав споживачів фінансових послуг. Будемо проводити для них відповідні заходи щодо підвищення кваліфікації, за участі фахівців-експертів у фінансовій сфері.

— Яку частку у зверненнях до Держспоживінспекції сьогодні становлять скарги споживачів фінпослуг?

Останнім часом збільшується кількість звернень споживачів до Держспоживінспекції з питань захисту їхніх прав у фінансових установах. Це пов’язано з поширюваною в ЗМІ інформацією про те, що ми займаємо активну позицію в питаннях захисту прав споживачів фінансових послуг. Тому частка звернень до нас від споживачів фінпослуг ставатиме дедалі вагомішою. Наприклад, у російського «Роспотребнадзора» понад 30% його діяльності спрямовано саме на захист прав споживачів фінпослуг, а це досить значні обсяги звернень.

— На ваш погляд, чи потрібен в Україні окремий закон про захист прав споживачів фінпослуг, або достатньо доповнити рядом статей діючий Закон України «Про захист прав споживачів»?

Вважаю, немає необхідності в окремому законі про захист прав споживачів фінпослуг. Закон України «Про захист прав споживачів» достатньою мірою гарантує захист усім споживачам, у тому числі й споживачам фінансових послуг. Природно, він потребує певного доопрацювання і коригування в цьому плані, але ідеальних законів у природі не існує, про це говорили ще в Давньому Римі!

Чи потрібен окремий орган із захисту прав споживачів фінпослуг, чи Держспоживінспекції вистачить доукомплектації штату?

— Я категорично проти створення якихось додаткових органів із захисту прав споживачів. Ми є центральним органом державної влади в питаннях захисту прав споживачів, у тому числі й споживачів фінпослуг. Створення нового органу із захисту прав споживачів фінпослуг не приведе до миттєвих кардинальних змін у питанні захисту споживачів фінпослуг. А от видатки державного бюджету при цьому зростуть. А навіщо зараз нашій державній скарбниці значні додаткові видатки? Краще спрямувати ці кошти на втілення в життя соціальних програм Президента.

— Яку роль ви відводите взаємодії Держспоживінспекції і громадськості в процесі побудови системи захисту прав споживачів фінпослуг?

Сьогодні за кожним напрямом діяльності держорганів дуже важлива підтримка громадськості, у тому числі й у питаннях захисту прав споживачів фінпослуг. Тільки широка громадськість у змозі взяти під контроль якість послуг, які надаються споживачам усіма учасниками фінансового ринку. Крім того, на громадських засадах ми залучаємо для постійних консультацій фахівців фінансового ринку. І повірте, така підтримка для нас просто неоціненна.

Наскільки важливе питання ліквідації фінансової неграмотності споживачів в Україні, і чи варто покладати вирішення цього питання виключно на державні органи?

Більшість питань і проблем для споживача саме й виникають через дуже низький рівень їх грамотності та поінформованості. Це стосується і фінансових послуг. На жаль, за всі роки існування незалежної України не було випущено жодного посібника або брошури з питань захисту прав споживачів фінансових послуг. Наш споживач краще знає, що робити і куди звертатися у разі порушення його прав у магазинах, ресторанах, на заправках тощо. Тільки один виняток є з цього правила — фінансові установи. І це неправильно. Адже якщо споживач через свою неграмотність втратить власні заощадження, йому, за великим рахунком, буде байдуже, якої якості в магазинах м’ясо або риба, тому що він сидітиме на хлібі з водою. Тому ми усвідомлюємо, яка на Держспоживінспекції лежить відповідальність, і найближчим часом споживачі фіпослуг відчують значні зрушення у бік поліпшення в питаннях захисту своїх прав.

 

 

версія для друку