українська російська англійська
В Україні впроваджується одна з найефективніших світових практик залучення приватних інвестицій
20.11.2012 | 17:07
Прес-служба Міністерства інфраструктури

Приватні інвестори отримають можливість працювати в українських портах на умовах концесії – однієї з найпоширеніших та найбільш ефективних форм співпраці держави та бізнесу у світовій морській практиці. Це стало можливим завдяки внесенню відповідних змін до Переліку об’єктів права державної власності, які можуть надаватися у концесію. Відповідне рішення прийнято Урядом України (постанова Кабінету Міністрів України від 15 жовтня 1012 року №1055 «Деякі питання надання в концесію об’єктів державної власності»).

Відтак, згідно з прийнятими змінами, майно підприємств, які є цілісними майновими комплексами (далі – ЦМК) чи системою ЦМК, що забезпечують комплексне надання послуг у сфері функціонування інфраструктури морського транспорту – тобто усіх 18 морських портів, може бути об’єктом концесії. Таким чином в кожному порту України можуть бути реалізовані по декілька концесійних проектів.

При цьому, відповідно до нещодавно прийнятого Закону «Про морські порти України», портова акваторія, засоби навігаційного обладнання та інші об’єкти навігаційно-гідрографічного забезпечення морських шляхів, системи управління рухом суден, інші стратегічні об’єкти портової інфраструктури не підлягатимуть передачі у концесію.

Рішення про надання концесії прийматиметься Міністерством інфраструктури України виключно за результатами проведення концесійного конкурсу. При цьому, згідно з постановою Кабінету Міністрів, Міністерство інфраструктури України, Міністерство економіки та Міністерство фінансів зобов’язані передбачити під час розроблення умов концесійних конкурсів щодо майна державних портів і відповідних концесійних договорів низку зобов’язань з боку  концесіонера. Зокрема - стосовно виконання зобов’язань зазначених в постанові державних підприємств (у томи числі за отриманими кредитами), які безпосередньо пов’язані з активами, що передаються у концесію, та порядок передачі концесіонеру таких зобов’язань.

Умови концесійних конкурсів на об’єкти інфраструктури портів, згідно з постановою, розроблятиме Міністерство інфраструктури України, погоджуючи їх із Міністерством економіки, Міністерством фінансів та Міністерством юстиції.

Нагадаємо, за оцінками експертів та провідних фахівців державно-приватне партнерство  є найбільш перспективною моделлю розвитку портової галузі в Україні. Більшість світових морських держав вже давно працюють з інвесторами саме у такий спосіб – Росія, Грузія, Латвія, Бельгія, Голландія, Бразилія, Сполучені Штати, Південна Корея тощо.

Переваги концесії як механізму інвестування в портову галузь і зумовили вибір та впровадження саме цієї моделі розвитку галузі провідними морськими країнами:  прозорість залучення коштів, ефективність управління, правовий захист інвестицій, цільовий розвиток об'єктів портової інфраструктури, а також гарантії виконання зобов'язань всіма учасниками концесійних договорів. Відтак  концесіонер отримує гарантії та можливість прогнозованої довгострокової роботи в порту, при цьому повною мірою захищені і державні інтереси: за такої форми державно-приватного партнерства портова інфраструктура у вигляді приватних інвестицій отримує необхідний обсяг фінансування на свій розвиток, а держава зберігає за собою право власності на об’єкти концесії.

Від впровадження концесійної моделі залучення інвестиційних коштів у портову галузь Урядом очікується на отримання таких обсягів надходжень до державного бюджету, що є вищими за існуючий рівень щорічних дивідендів, які сьогодні отримує держава від господарської діяльності портів (наприклад, у 2011 році бюджет отримав близько 460 млн. грн. дивідендів).

Необхідність активного залучення приватних інвестицій у галузь, як головного джерела відновлення портової інфраструктури, зумовлена передусім критичним рівнем її зносу (амортизації) 60-90%. За даними фахівців Мінінфраструктури, портова галузь України потребує залучення близько 25 млрд. грн. інвестицій.

Концесія як форма державно-приватного партнерства має відновити та збільшити: потужності українських портів, залучити додаткові вантажопотоки у порти та підсилити їх  конкурентоспроможність у регіоні.

версія для друку