українська російська англійська
Укрзалізниця: Обіг вагона-зерновоза покращився
04.12.2012 | 10:44
Прес-служба Державної адміністрації залізничного транспорту

Обіг вагонів зерновозів всередині країни за 11 місяців 2012 року покращився та складає 7,57 доби, що на 2,01 доби менше, ніж за відповідний період минулого року. Досягти такого вагомого прискорення термінів доставки вантажів вдалося багато в чому завдяки скороченню обороту вагона в Україні. Однак виникла проблема з поверненням рухомого складу з третіх країн, адже всі зерновози – вагони інвентарного парку. Обіг вагона-зерновоза за кордоном впродовж листопада значно збільшився і наразі складає 22,47 діб (в жовтні склав 18 діб).

«Щодоби понад 1 тис. зерновозів, завантажених вантажовідправниками України, в основному з макухою і продуктами перемолу, рухаються до Прибалтики і Білорусі, та вчасно не повертаються назад, – зазначає заступник начальника Головного управління перевезень Укрзалізниці Петро Лимарчук. – Справа в тому, що вагони активно використовують за кордоном як для внутрішніх перевезень, так і для перевезень вантажів в інші країни СНД. Таким чином, Українські залізниці втрачають частину навантажувального ресурсу. Подібна картина колись спостерігалася і з піввагонами, поки їх не перевели на баланс вагоноремонтних підприємств Укрзалізниці, надавши юридичний статус вагона власного парку».

Залізничними адміністраціями країн СНД і Балтії інвентарні зерновози парку Укрзалізниці регулярно вантажаться за потребою – крім України – за рахунок чого обіг цих вагонів значно збільшується. Так, за 11 місяців 2012 року Прибалтійськими залізничними адміністраціями завантажено і відправлено в інші країни (крім України) 4630 зерновозів, Казахстаном – 2139 зерновозів. З початку листопада поточного року Латвійською залізницею завантажено 105 зерновозів Укрзалізниці на свої станції та 199 – в інші держави. Білоруською залізничною адміністрацією завантажено 167 зерновозів на свої станції, 78 – за кордоном. Аналогічна ситуація спостерігається щомісяця.

Середньодобова дохідність роботи зерновоза інвентарного парку при перевезенні вантажів на території України становить понад 900 грн., а при знаходженні цих вагонів в країнах СНД – за рахунок плати за користування вагонами – прибутковість зерновоза складає всього 144 грн., що в 6 разів менше. Таким чином, через перебування вагонів за кордоном Укрзалізниця втрачає доходи, а бюджет – податки. Зокрема, через перебування за межами України 1307 вагонів-зерновозів в жовтні  недоотримані доходи Укрзалізниці з урахуванням середнього часу знаходження цих вагонів за кордоном (18 діб) склали 17,8 млн. грн., бюджетом України відповідно недоотримано 7,8 млн. грн.

Ситуацію також ускладнює те, що багато зернотрейдерів не дотримуються нормативних термінів вантаження-вивантаження зерновозів, перетворюючи їх на склади на колесах. Саме тому обіг місцевого вагона збільшився проти минулого року на 0,11 доби – погіршення відбулося в основному за рахунок збільшення простою вагонів під вантажними операціями на під'їзних коліях елеваторів.

Станом на кінець листопада понад 3-х діб вантажиться на елеваторах 56 зерновозів; понад 2-х діб – 120 вагонів та 425 знаходяться під навантаженням більше доби – аналогічна ситуація повторюється щодня.

 

версія для друку