українська російська англійська
Вступительное слово Премьер-министра Украины Николая Азарова на заседании Правительства 14 декабря 2012 года
14.12.2012 | 12:02
Департамент информации и коммуникаций с общественностью Секретариата КМУ

Шановні члени Кабінету Міністрів!

Шановні запрошені!

Вчора Верховна Рада України сьомого скликання на подання Глави держави дала згоду на призначення Прем’єр-міністра.

Президент висловив свою довіру, яку я, як член його команди, високо ціную і виправдаю. Також я високо ціную підтримку нової Верховної Ради і бачу в цьому запоруку спільної плідної роботи Уряду та Парламенту. На цьому, до речі, на вчорашній зустрічі з новообраним Головою Верховної Ради і Прем’єр-міністром особливо наголосив Глава держави.

Також хочу відзначити, що після досить важких і неоднозначних дебатів учора намітився дуже важливий компроміс.

Верховна Рада продемонструвала, що може приймати змістовні, конструктивні рішення, спрямовані на забезпечення стабільності і розвитку держави. Я переконаний: відповідальність перед народом України дозволить цей компроміс закріпити і продовжити у подальшій роботі. Ми зробимо для цього все необхідне.

Але водночас хочу зазначити, що за перші два дні роботи нового складу Парламенту намітилися неприйнятні тенденції вирішувати питання у силовий спосіб. Декілька разів дебати переходили у фізичне, навіть агресивне протистояння, що неприпустиме для законодавчого органу цивілізованої країни.

Невже комусь може сподобатись, що в новинах всіх телеканалів світу через це Україна поставала у негарному світлі. Для мене це особливо неприємно з огляду на те, що компроміс, як виявилося, можливий і насправді необхідний усьому суспільству.

Вчора я офіційно запросив опозицію до переговорів. Переговорів щодо принципових питань порядку денного розвитку країни у дуже непростих умовах. Я запропонував неупереджено, конструктивно, виходячи виключно з національних інтересів, проаналізувати питання покращення умов нашого членства у Світовій організації торгівлі, ставлення до Митного союзу, співробітництва з Міжнародним валютним фондом.

І знайти компроміси у цих питаннях. З однією умовою: компроміси в інтересах України. Без популізму і галасу.

Ми також маємо разом завершити реформування судової системи, виборчого законодавства, забезпечити виконання погодженого з Європейським Союзом Порядку денного асоціації - з метою підписання Угоди про асоціацію, включаючи всеохоплюючу зону вільної торгівлі з Європейським Союзом.

Я підкреслив, що у Верховної Ради України і Кабінету Міністрів є прагматична програма необхідних країні і невідкладних перетворень, яку треба виконати.

Вона чітко викладена у зверненні Президента України до Парламенту.

Вчора Верховна Рада України отримала детальну доповідь щодо першочергових завдань та дій, а також законопроектів, які необхідно прийняти, щоб закріпити тенденції економічного розвитку та здійснювати сильну соціальну політику.

Шановні колеги!

Акцентую вашу увагу на тому, що всі урядові законопроекти, які готуються, і які вже знаходяться у Верховній Раді, необхідно ретельно проаналізувати, визначити їх актуальність і повторно розглянути на засіданні Уряду у новому складі з тим, щоб направити їх на розгляд нового Парламенту.

Хочу запевнити, що Уряд і надалі проводитиме курс на системні перетворення в суспільстві, на розвиток економіки і реалізацію сильної соціальної політики Президента України.

Шановні колеги!

Минулого тижня Верховна Рада прийняла Державний бюджет на наступний 2013 рік. Дуже важливо, що вчасно прийняла.

В умовах невизначеності зовнішніх ринків та дискримінаційної ціни на газ, це єдино можливий, реалістичний бюджет.

При цьому він передбачає продовження економічного розвитку і підвищення соціальних виплат. Сьогодні в світі таку політику можуть собі дозволити лічені держави.

Тому збереження і зміцнення позитивних тенденцій розвитку економіки, яких ми досягли в попередніх роках, - є основним завданням цього бюджету.

Виконати його буде нелегко. Нагадаю хоча б, що у 2013 році Уряду України належить повернути близько 9 млрд. доларів за зовнішніми боргами. Левова частка цього боргу, підкреслюю це - 6 млрд. доларів – зобов’язання за кредитами МВФ 2008-2009 років.

На порядку денному – прийняття місцевих бюджетів. У 2013 рік держава повинна увійти із збалансованими публічними фінансами. Інакше просто неможливо забезпечити ритмічні виплати в бюджетній сфері з перших днів нового року.

Тому наголошую на особливій відповідальності в цей період Міністерства фінансів та органів місцевої влади. Вони зобов’язані практичними діями підтримати концепцію Державного бюджету: надійно забезпечити ресурсами і завдання розвитку, і соціальні виплати. А також повинні задіяти абсолютно всі можливі механізми сприяння реальному сектору економіки.

Тому що тільки зростання економіки, збереження, а краще – збільшення робочих місць дадуть можливість виконувати бюджет, забезпечити те, чого люди в першу чергу чекають від влади: підвищення зарплат, пенсій тощо і надійного соціального захисту.

Не треба перекладати всю відповідальність на Уряд.

Бюджетні трансферти всім територіальним бюджетам розраховуються за однаковим принципом, єдиною формулою, яка враховує власні доходи місцевих бюджетів та реальний обсяг повноважень, які повинна забезпечити місцева влада.   

Держава свої зобов’язання виконає обов’язково. Місцевій владі я хочу тільки одне сказати: працюйте над тим, щоб максимально використати місцеві резерви, стимулювати розвиток. Адже саме місцева вдала найближче стоїть до людей, до бізнесу, особливо малого - і середнього бізнесу. І в першу чергу, стан наповнення бюджетів територіальних громад залежить від того:

-  буде місцева влада сприяти розвитку бізнесу  на відповідній території, чи ставити різні перепони;

-  буде створювати сприятливі умови для інвесторів, чи буде змушувати оббивати пороги і «стимулювати» чиновників;

-  буде працювати з легалізацією заробітної плати  або закривати очі на те, що люди працюють на «мінімальній заробітній платі» або взагалі не оформлені. 

А я нагадую, що вже наступного року набере чинності норма Закону «Про зайнятість», відповідно до якої приріст надходжень податку на доходи фізичних осіб буде в повному обсязі залишатися в розпорядженні громади. І той, хто доб’ється легалізації зарплат, багато виграє.

Узагалі вже кілька років ми практикуємо систему стимулів до нарощування доходів місцевих бюджетів. І той, хто хоче і вміє працювати, отримує на місяцях відчутний фінансовий результат.

Наприклад, в минулому році 17 адміністративно-територіальних одиниць перевиконали надходження загальнодержавних платежів (податку на прибуток і акцизного збору) і ми їм залишили в розпорядженні  додатково 1 млрд. 37 млн. грн.

А хтось, замість того, щоб брати це за приклад, навпаки, - скаржиться і звинувачує центральну владу.

Ні, шановні, не так треба виправдовувати довіру людей, які вас обрали!

Ця робота непроста і займе певний час, але саме вона є базою для фінансової незалежності територіальних громад. 

Водночас наголошую на відповідальності міністерств і відомств щодо бюджету наступного року. Їм треба оперативно подати на затвердження Уряду нормативні документи, необхідні для реалізації норм закону про бюджет буквально з першого дня нового року.  

Особливу увагу я звертаю Міністерства фінансів – і як координатора цієї роботи, і як відповідального за підготовку визначальних для виконання бюджету нормативних актів. Всі нормативні документи повинні бути готові для затвердження до 1 січня.

Тоді буде і чим зарплату платити, і з чого оплачувати прибирання автошляхів і вулиць.

Шановні колеги!

Кілька днів в Україні тривають екстремальні снігопади. Надзвичайно складні умови склалися для транспортної та енергетичної галузей. Снігова маса валить дерева, лінії електромереж тощо.

За свідченнями наших метеорологів, - це абсолютний рекорд за весь період гідрометеорологічних спостережень, які ведуться з 1881 року. Гідрометеоцентр попереджає, що в Україну йдуть морози до мінус 19 градусів. 

Так, в Києві за чотири дні випало понад дві місячні норми опадів. Подібна ситуація спостерігалася у Київській, Житомирській, Тернопільський, Хмельницький, Чернівецький та інших областях.

На ранок сьогоднішнього дня залишаються без електропостачання 169 населених пунктів в Київській області та 137 у Житомирській області. Так, Юрію Анатолійовичу Бойку? 

Я наголошую на необхідності координації дій між енергетичними компаніями і місцевими адміністрації. У енергетиків достатньо техніки і людей, щоб швидко відновити енергопостачання. Але вони не всюди можуть добратися через замети.

Тому я дуже серйозно звертаю увагу голів відповідних обласних адміністрацій: треба мобілізувати всі наявні сили і забезпечити доступ ремонтних бригад до місць поривів. Треба елементарно розчистити дороги.

Непогода знову серйозно випробовує готовність всіх відповідних служб до роботи в аварійних ситуаціях. 

Аварійно-відновлювальні бригади обленерго працюють цілодобово і оперативно відновлюють електропостачання. Міністерство надзвичайних ситуацій надало техніку високої прохідності для забезпечення доставки аварійно-відновлювальних бригад обленерго до місць проведення робіт на важкодоступних ділянках.

За минулу добу (протягом 13 грудня) аварійними бригадами обленерго відновлено електропостачання населених пунктів у Кіровоградській, Одеській, Миколаївській, Хмельницькій, Черкаській та Чернігівській областях, що були знеструмленні протягом останніх діб.

 

Досі нам вдавалося оперативно і організовано долати важкі ситуації. Наприклад, в Києві, скажімо, на рішення Уряду навіть довелось залучити на допомогу військовослужбовців Міністерства оборони, Міністерства з надзвичайних ситуацій, Міністерства внутрішніх справ та інших. За що хочу їм щиро подякувати.

Минулого тижня масштабна аварія магістральної тепломережі і локальні пориви у житлових будинках трапилися в Миколаєві. Цю надзвичайну ситуацію вдалося ліквідувати буквально протягом доби. Головне, що людей обігріли, влаштували – ніхто не постраждав.

Усе це свідчить, що нам вдалося створити достатньо ефективну систему реагування на аварії, підготувати людей і необхідні матеріальні ресурси. Але заспокоюватись не можна. Зима тільки починається.

Треба протягом тижня ще раз перевірити готовність всіх служб і систем: від ремкомплектів до наявності сезонних ліків в аптечних мережах.

Від справності техніки до готовності пунктів обігріву і харчування, і того, як проводиться профілактична робота з безпритульними, а також з людьми похилого віку.

Тому всі оперативні координаційні штаби при регіональних адміністраціях, порядок роботи яких був добре відпрацьований минулої жорстокої зими, повинні так само ефективно працювати зараз. Особлива відповідальність за це покладена на Міністерство надзвичайних ситуацій, Міністерство регіонального розвитку, будівництва і житлово-комунального господарства, Мінвугілля та голів регіональних адміністрацій.

При цьому і в інших міністерствах і відомствах, участь яких у ліквідації надзвичайних ситуацій може знадобитися, також створені необхідні резерви і є готовність включитися в роботу.

Окремо підкреслю, що і кошті на це у держави достатньо і поточного року, і наступного.

Отже, Уряд має всі підстави розраховувати на чітку, злагоджену і оперативну роботу.

Дякую за увагу. Розпочинаємо роботу.

 

версія для друку