українська російська англійська
Вступне слово Прем'єр-міністра України Миколи Азарова на засіданні Уряду 23 січня 2013 року
23.01.2013 | 10:29
Департамент інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату КМУ

Шановні члени Кабінету Міністрів!

Шановні запрошені!

За приблизно три роки країна пройшла складний, історично значущий відрізок шляху реформ, ініційованих Президентом України Віктором Януковичем. Здійснені до цього часу перетворення дали можливість відвернути цілком реальний у 2010 році дефолт, збільшити стійкість вітчизняної економіки до безперервної - підкреслю це! – кризи зовнішніх ринків, а також крок за кроком підвищувати соціальні стандарти в той час як довкола спостерігається справжня «соціальна рецесія».

Але сьогодні настав новий етап. Ще більш складний і напружений. Можна просто сказати: невідкладне, що треба було зробити, - ми зробили. Простих рішень більше немає. Власне, і весь світ, який в різні способи намагався подолати кризу, прийшов до такого ж висновку. Зараз потрібні складніші і швидкі рішення. Тому що постійне обговорення одних і тих же проблем без прийняття рішення, відкладання дій відбирають у країни перспективу розвитку.

Уряд безумовно повинен виконати складні завдання, поставлені Главою держави. Кожному члену Уряду доручено певний напрям реформ. Кожен відповідає за виконання конкретних позицій Національного плану дій. Виконання цієї роботи, буде оцінкою і кожному персонально, і Уряду в цілому.

Разом з провідними експертами, з інститутами громадянського суспільства ми вже почали поглиблений аналіз практики реформ. Щоб негайно напрацювати необхідні корективи нашої політики. Нам необхідно знайти нестандартні рішення та організувати їх втілення в життя. І в ході втілення безкомпромісно усувати перепони для розвитку країни: чи то системні недоліки, чи опір некомпетентних, консервативних  чиновників.

Серед основних завдань Президент визначив для Уряду абсолютно конкретний критерій: для початку увійти в сотню країн за рейтингом економічної свободи та ефективністю інвестицій. Зрозуміло, рейтинг – не самоціль. Це міжнародна оцінка інвестиційної, кредитної привабливості української економіки.

Можемо ми швидко досягти визначеного критерію? Безумовно, можемо. Фундамент уже закладено.

З одного боку, в наших і тільки в наших руках максимальна дерегуляція економічної діяльності. З іншого боку - український ринок має просто величезний потенціал розвитку.

Саме про це ми говорили з іноземними інвесторами, з представниками Європейської бізнес асоціації минулого тижня. Характерно, що у них дуже добрий, оптимістичний настрій щодо перспектив української економіки. Так, є недоліки, є певні непорозуміння у щоденній практиці. Але інвестори бачать, відчувають у своїй роботі і вітають зміни на краще. І чекають більш рішучих дій Уряду.

На виконання завдань, поставлених Президентом України, Уряд розробляє Програму активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки. Водночас це наша відповідь на очікування бізнесу.

Учора я провів нараду, на якій члени Уряду розглянули проект програми, розроблений Міністерством економічного розвитку та торгівлі в співпраці з іншими міністерствами.

Створення подібної програми – не рядова подія. Справа не тільки в її масштабах: понад 180 мільярдів гривень державних капіталовкладень у нас ще ніколи за часи незалежності не закладалось у наші програми. Насамперед, справа в системності перетворень, які має визначити ця програма. Вперше ми концентруємо такі значні кошти безпосередньо на завданнях модернізації промисловості та структурної перебудови економіки. І вперше в рамках однієї програми системно доповнюємо державні інвестиції стимулами економічної свободи.

Відбулась дуже важлива, цікава і змістовна дискусія. Оскільки програма настільки відповідальна, це тільки перший підхід до її розгляду. Будуть іще обговорення в Уряді, обов’язково - в експертному середовищі, з учасниками ринку, з громадськістю. Ми хочемо об’єднати навколо програми розвитку внутрішнього виробництва творчі сили й ініціативу всього суспільства.

Що планує Уряд? Створити практично державний бізнес-план нарощування обсягів внутрішнього виробництва (в першу чергу у високотехнологічних секторах та у виробництві споживчих товарів), розвитку внутрішнього ринку. І на цій базі замінювати імпорт товарами вітчизняного виробництва, а також збільшити експорт, досягти позитивного сальдо торгівельного балансу.

Для досягнення такої мети буде використано комплекс інструментів підтримки розвитку:

- Прямі бюджетні інвестиції

- Державне замовлення на вітчизняні товари

- Державно-приватне інвестиційне партнерство

- Податкові та митні стимули

- Здешевлення кредитування реального сектору економіки

- Державні гарантії для пріоритетних проектів.

Чому ми повинні разом із звичними, задіяти ще й цілу низку нестандартних, нових, інноваційних механізмів економічного розвитку?

2012 рік характеризувався уповільненням темпів економічного зростання. Отже, програма покликана відновити зростання в поточному і наступному роках. А відновити можна тільки те, що є в реальній економіці.

Як би не критикували застарілу структуру нашої економіки, це єдина база, яка у нас є. Треба просто усвідомити, що іншої у нас немає. Також треба чітко розуміти, що структура економіки не змінюється за наказом або на бажання дуже розумних експертів. Для структурних змін потрібні ресурси, перш за все, а їх може дати тільки та база, яка реально існує.

Саме така мета урядової програми: надати максимальної динаміки пріоритетним галузям, які існують, і особливо тим, які мають великий потенціал  зростання, отримати ресурси і вкласти їх у кардинально нову економіку.

Тому я доручив Міністерству економічного розвитку та торгівлі наступний розгляд програми побудувати так би мовити «з іншого боку». Не з того, скільки треба вкласти, а від того, що ми хочемо отримати. Які показники обсягів випуску товарів, в яких галузях, який фінансовий результат отримати, і як створені ресурси знову вкласти в інноваційні проекти, які в свою чергу піднесуть економіку на новий щабель.

Гадаю, що попри всі несприятливі світові економічні умови, Україна може досягти в 2013 році зростання ВВП на рівні 3-4% за інфляції приблизно 3%. А у 2014 році вийти на вищі, якісніші темпи розвитку.

Я назву буквально пару прикладів, які свідчать, що такі плани реальні.

Зроблено перший крок щодо послаблення фіскального навантаження на українську IT-галузь. І вона сьогодні демонструє темпи зростання до 30% на рік. А ємність і світового, і власного внутрішнього ринку програмного забезпечення - просто величезна. Коли зробимо наступні кроки - отримаємо тут ще більші темпи зростання. А також матимемо зростання кількості робочих місць для програмістів не менше 10 тисяч на рік.

Завтра на Керченському суднобудівному заводі «Залив» виводять з доку два сучасних судна, збудовані для іноземних замовників. Попит на роботу наших суднобудівників у світі є, і він зростає. Ми відповіли на це створенням серйозних стимулів для галузі, які починають працювати поточного року.

Подібні «кристали розвитку» ми знайдемо і в інших сферах.

Шановні колеги! Економіка існує і працює не для самої себе. Розвиток економіки має одну кінцеву мету: зростання добробуту людей.

У чому суть політики Уряду? Ми працюємо над тим, щоб наші громадяни могли більше споживати, щоб вітчизняна економіка могла більше випускати товарів і послуг. Тоді ті, хто працює, знову ж зможуть більше споживати за рахунок власної роботи, а ті, кого утримує суспільство, за рахунок зростання соціальних стандартів.

Треба усвідомити, що економічні перетворення в нашій ситуації – єдино можлива база для сильної соціальної політики.

Тому Уряд планує заслухати виконання програми соціальних ініціатив Президента України. Як реалізується програма «Доступне житло»? Яких показників ми досягнемо в цій сфері у 2013 році? Як молодь забезпечується роботою і житлом? Що зроблено для забезпечення інвалідів ліками, протезами, візками, транспортом? Як виконується завдання принципово покращити роботу соціальних служб, щоб зробити соціальний захист активним, ініціативним з боку держави, і адресним? Як далі розповсюджувати практику референтних цін, щоб здешевлювати ліки? І так далі. Усе це принципові для нас питання першого плану.

Для нас дуже важливо, щоб система соціального захисту працювала без збоїв. А якщо вони трапляються – негайно виправляти ситуацію.

З 10 січня на мою сторінку в «Фейсбуку» одно за одним пішли  звернення щодо затримок виплати державної допомоги одиноким мамам.

А я ж точно знав, що Державне казначейство вчасно і стовідсотково перерахувало в регіони кошти на всі соціальні виплати.

Доручив з’ясувати ситуацію. Виявилось, що деякі органи праці та соціального захисту на місцях створили штучні затримки через чисто бюрократичне перейменування управлінь в департаменти.

Сказати, що я обурений – нічого не сказати. Діти що, мають без грошей сидіти, поки чиновники вирішать абсолютно надумані проблеми? Не важливо: на день чи кілька днів затрималась виплата. Закон визначає точні терміни виплати допомог!

Вимагаю від глав регіональних адміністрацій, де сталися такі випадки, жорстко покарати винних чиновників. А Міністру соціальної політики Королевській доручаю тримати на особистому контролі кожен випадок збоїв у виплаті допомог і доповідати Уряду про вжиті заходи.  Щоб в принципі таке не могло повторитися.

Також дуже важливо, щоб люди були добре поінформовані про свої права, про те, яку соціальну допомогу і коли надає держава тим, хто її потребує.

Тому що є приклади, коли державна соціальна політика перекручується. Коли свідомо розповсюджується неправда.

Минулого тижня на одному з великих телеканалів я побачив сюжет. Розповідають: ось одинока мама з Кіровограда Олена Сухоленцева, отримує зарплату півтори тисячі гривень, а за житлово-комунальні послуги сплачує 450 гривень. А ось пенсіонерка Солімчук з Рівного – сплачує за житлово-комунальні послуги чверть пенсії. Причому людей в сюжеті фактично лякали тим, що готується підвищення тарифів, і зрозуміло люди у розпачі не знають як звести кінці з кінцями.

Я був шокований.

По-перше, хто це готує підвищення тарифів, я хочу запитати? Хто це? Немає таких.

Хочу серйозно застерегти всіх від спекуляцій щодо підвищення тарифів для населення. Ми вже два роки справляємося з ситуацією, не підвищуючи тарифів. І сьогодні зовсім не ті екстремальні умови, які були у 2010 році, щоб спекулювати на цій темі. Ми багато зробили для економії енергоресурсів та диверсифікації їх використання. Значно скоротили споживання невиправдано дорогого російського газу. Збільшили частку виробництва теплової енергії на вітчизняному вугіллі та альтернативному паливі. Реалізуємо енергоефективні проекти. Це правильний рух до енергетичної незалежності. Потрібні час і послідовність. Наші люди будуть сплачувати тільки посильний відповідно до їх доходів і обґрунтований тариф.

Інша справа, що Уряд пропонує частину тягаря бюджетної компенсації різниці у тарифах покласти на заможних. Ми будемо вдосконалювати систему диференційованих тарифів для тих, хто безболісно може сплачувати ринкову вартість теплопостачання та інших комунальних послуг.

Це соціально справедлива система, заперечувати яку – просто нонсенс. Можливо, вона не подобається власникам і топ-менеджерам певних телеканалів, які не рахують копійок, але вона допоможе захистити тих, хто ці копійки рахує.

По-друге, я доручив розібратися: як може бути, що люди сплачують за комунальні послуги більше визначених законом 10% від доходу для пенсіонерів і 15% від доходу для тих, хто працює. І виявилось, що телеканал повідомив багатомільйонній аудиторії неправду. І пані Сухоленцева, і пані Солімчук отримують житлову субсидію відповідно до їх конкретного матеріального стану. І ніякого збільшення тарифів вони не відчували і не відчують. Кореспонденту нічого не варто було це з’ясувати. Натомість була розповсюджена просто неправда, тим більше огидна, що вона сприймається на віру в першу чергу людьми, які соціально вразливі, які дуже переживають через можливе погіршення свого матеріального стану.

Може, це просто прикра помилка кореспондента?

Але ж ні. Через кілька днів той же телеканал продовжив нагнітати очікування підвищення тарифів і показав сюжет, в якому стверджувалось, що ось, у Монастирищенському районі Черкаської області уже підвищено тариф на теплову енергію.

Знову перевіряємо: абсолютна неправда. Навпаки, 26 грудня 2012 року міська рада відмовила теплокомуненерго у підвищенні тарифу. Таким чином, тариф у Монастирищі не змінювався з серпня 2011 року. Як мені стало відомо, районна влада вже звернулася з листом на адресу керівництва телеканалу з вимогою спростувати неправдиву інформацію.

Я питаю: що це, як не свідома інформаційна протидія політиці Уряду? По суті, це штучне створення негативних очікувань, песимістичних настроїв.

Я хочу відверто заявити: ми вітаємо критичні публікації ЗМІ, які викривають недоліки або порушення. Це допомагає в роботі, допомагає нам такі недоліки усунути, захистити людей. Ми вітаємо і підтримуємо важливу суспільну місію свободи слова.

Але ми категорично проти дезінформації та маніпулювання громадською думкою. Неправда заважає розвитку країни. Вона позбавляє суспільство правдивих орієнтирів і волі до перетворень. Сіє зневіру. А зневірене суспільство нічого не збудує.

Тому ми не вправі допустити розповсюдження неправди. Я звертаю на це особливу увагу членів Уряду. Кожен на своєму місці зобов’язаний детально інформувати суспільство про реальний стан речей, про реалізацію урядової політики а також миттєво, безкомпромісно спростовувати неправду.

Ми повинні максимально детально і докладно інформувати суспільство про нашу діяльність.  Залучати суспільство, громадян України до масштабного обговорення тих задач, рішення за якими ще доведеться приймати. Використовувати громадську думку в своїх діях.

Адже без суспільної підтримки жодні зміни у нас не відбудуться. І всі міністри без виключення повинні працювати в цьому напрямку. Це також ваш прямий посадовий обов’язок.

Дякую за увагу.

версія для друку