українська російська англійська
Набрав чинності Закон України "Про морські порти України"
13.06.2013 | 15:30
Прес-служба Міністерства інфраструктури

13 червня 2013 року набрав чинності Закон України «Про морські порти України», а відтак галузь розпочала роботу у якісно новому форматі – розмежування згідно зі світовою практикою адміністративних та комерційних функцій, що дозволить залучити приватні інвестиції та збільшити вантажопотоки.

«Наш головний пріоритет – це успішна, ефективна та конкурентоздатна портова галузь, це створення робочих місць, впевненість наших працівників у завтрашньому дні, у своєму майбутньому. В тому майбутньому, де буде підвищуватися заробітна плата, де сім’ї працівників зможуть якісно лікуватись, навчати своїх дітей, де буде стабільність та прогнозованість в роботі. А все це можливе лише за умови збільшення вантажопотоків, створення сприятливих умов для вантажовласників та операторів, залучення відповідальних стратегічних інвесторів», наголосив Міністр інфраструктури України Володимир Козак.

У зв’язку з цим перед морською галуззю України постало завдання модернізувати порти до конкурентноздатного рівня, а це в першу чергу потребує приведення глибин портів до рівня, необхідного для заходу великотоннажних суден; розбудови сучасних терміналів; оновлення припортової інфраструктури та кранового господарства. І хоча українські порти в цілому є прибутковими підприємствами, попередні підрахунки показали, що галузь потребує інвестицій на суму 25 млрд. грн. і власними  силами держава зможе модернізувати порти не раніше, ніж за 15 років. Саме тому було прийнято принципове рішення реформувати морську галузь та забезпечити доступ приватного капіталу на взаємовигідних умовах.

Найбільш ефективним і прозорим механізмом взаємодії між державою та приватними інвесторами була визнана концесія. Це підтверджують досвід успішних морських держав та висновки міжнародних експертів. Концесія має відновити зношену на 90% інфраструктуру державних портів та збільшити їх потужності, залучити додаткові транзитні вантажопотоки у порти та посилити їх конкурентоспроможність на міжнародному транспортному ринку, що в повною мірою відповідає завданням, поставленим Президентом України під час засідання Комітету з економічних реформ, яке відбулося 17.01.2013.

Морська реформа охопила 20 підприємств морської галузі України – 18 державних портів, ДП «Дельта-Лоцман» та Керченську морську переправу. Стратегічні об’єкти інфраструктури цих підприємств перейшли під контроль нового державного підприємства «Адміністрація морських портів України». Зокрема, до таких об’єктів, згідно з Законом, належать гідротехнічні споруди, об’єкти портової інфраструктури загального користування, засоби навігаційного обладнання та інші об’єкти навігаційно-гідрографічного забезпечення морських шляхів, системи управління рухом суден.

 З 13 червня 2013 року з початком роботи Адміністрації морських портів України (АМПУ) відбудеться розмежування адміністративних функцій та ведення господарської (комерційної) діяльності. Відповідно об’єкти державного морського господарства (державне майно) будуть розподілені між АМПУ та державними стивідорними компаніями. Так, стратегічні об’єкти інфраструктури від 20 державних підприємств, які у рамках реформи реорганізуються, перейдуть до державного підприємства АМПУ та у жодному випадку не підлягатимуть передачі в приватну власність. З цього моменту питання щодо використання виробничої інфраструктури портів державними і приватними стивідорними компаніями будуть вирішуватися шляхом підписання відповідних договорів саме з АМПУ.

«Сьогодні визначальний день, сьогодні вступив в дію Закон України «Про морські порти», сьогодні уже офіційно повною мірою  приступила до своєї роботи АМПУ. До цього ми йшли дуже давно, перші кроки до реформи були зроблені ще на початку 2000-х років, та головне – що ми  цього досягли. Було нелегко це зробити, навіть важко, і ще багато належить зробити, та я думаю, що команда яка у нас є – а я в свою команду включаю і профспілки і роботодавців, і своїх колег – то ми виконаємо всі поставлені завдання», зазначив Міністр.

Адміністрація морських портів України утримуватиме та забезпечуватиме ефективне використання державного майна, що передане до АМПУ, зокрема, здійснюватиме модернізацію, ремонт, реконструкцію та будівництво гідротехнічних споруд, інших об’єктів портової інфраструктури, розташованих у межах території та акваторії морського порту.

Під час реорганізації заборонено скорочення чисельності працівників. Однією з головних цілей реформ галузі є створення нових, якісних робочих місць. Усі соціальні стандарти і пільги портовиків, передбачені їх галузевою угодою, будуть збережені.

«Проведення реформи морських портів - це спосіб зробити їх діяльність більш ефективною і посилити галузь в цілому. Залучення приватних інвесторів дозволить підвищити конкурентоспроможність портів, впровадити нові технології, а отже, залучити більший вантажопотік, який приведе до збільшення кількості робочих місць у галузі. Метою цієї реформи є виведення українських портів на якісно новий рівень», - підсумував Міністр.

 

 

версія для друку