українська російська англійська
Дніпропетровщина є одним з перших регіонів України, який запровадив інклюзивну освіту
29.11.2013 | 13:33
Дніпропетровська ОДА

Діти з особливими потребами повинні навчатися у звичайній школі чи дитсадкуце краща світова практика, яка дозволяє таким дітям вільно спілкуватися з оточуючими та бути повноцінним членом суспільства. На Дніпропетровщині - першій в Україні - була запроваджена система інклюзивного типу навчання ще у 1996 році. На сьогодні в регіоні вже є вагома низка напрацювань у цій сфері. Загалом в регіоні працює 62 дитсадки та школи, в яких інклюзивно навчається 136 дітей. Питання розвитку системи інклюзивної освіти на Дніпропетровщині піднімали на прес-конференції консультант Дніпропетровського обласного методичного психолого-медико-педагогічного центру Ольга Склянська та директор КЗО «Багатопрофільного навчально-реабілітаційного ресурсно-методичного центру корекційної роботи та інклюзивного навчання Дніпропетровської міської ради», кандидат педагогічних наук Ірина Родименко.

У рамках нових соціальних ініціатив Президента України Віктора Януковича «Дітимайбутнє України» передбачено забезпечення рівних можливостей доступу всіх дітей до навчання. На Дніпропетровщині діє система закладів та методичних програм для того, щоб діти з особливими потребами також мали можливість отримати якісну освіту. Ключовою ланкою інклюзивної освіти регіону є обласний методичний психолого-медико-педагогічний центр. Лише в цьому році фахівцями центру було надано 143 рекомендації батькам та педагогам щодо інклюзивного навчання. Такі рекомендації роз’яснюють та визначають програму навчання для дітей з особливими потребами.

«У рамках освітньої ініціативи «Новій Дніпропетровщиніновий стандарт освіти» з 2010 року у кожному районі та місті області були визначені опорні школи для навчання дітей з особливими освітніми потребами. За три останні роки кількість шкіл, де особливі учні могли б отримувати знання разом з іншими дітьми, збільшилась, – сказала Ольга Склянська. – Для того, щоб такі школярі могли без перешкод пересуватися у межах навчальних закладів, у 624 навчально-виховних закладах регіону збудовано пандуси».

Для вчителів Дніпропетровщини також діють спеціальні програми. Наприклад, Дніпропетровським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти проводяться тижневі курси для інклюзивних та соціальних педагогів і психологів.

У 2013-2014 навчальному році в загальноосвітніх навчальних закладах області навчається понад 4,5 тис. учнів з особливими потребами. З них 750 учнів отримували освіту за індивідуальною формою.

Особливі учні можуть навчатися у звичайних класах завдяки методикам, які розробляє Багатопрофільний навчально-реабілітаційний ресурсно-методичний центр корекційної роботи та інклюзивного навчання Дніпропетровської міської ради. Це навчальні програми загальноосвітніх шкіл, адаптовані для дітей з особливими освітніми потребами.

«Під час розробки таких методик ми обираємо певні теми та меседжі з загальних шкільних тем. Особливі учні вивчають те саме, що й їхні однолітки, але інформація для них подається в інших формулюваннях, з аудіовізуальним  зображенням,зазначає Ірина Родименко. – Щодо необхідності закріплення за особливими дітьми спеціальних асистентів, можу сказати, що потреба у цьому виникає рідко, лише в дуже складних випадках. Інклюзивна освіта знижує бар’єр нерівності між дітьми. Дніпропетровщина однією з перших в Україні почала запровадження такого типу навчання ще у 1996 році».

До кінця 2013 року Центром корекційної роботи та інклюзивного навчання буде визначено 36 навчальних методик для загальноосвітніх шкіл.  

Загалом на Дніпропетровщині функціонує 62 заклади дошкільної та середньої  освіти, в яких інклюзивно навчається 136 дітей. Найбільша їх концентрація у Дніпропетровську – 34 та Кривому Розі – 36, а також у Покровському та Нікопольському районах – по 8 у кожному.

Також у цьому році за підтримки керівника регіону Дмитра Колєснікова на Дніпропетровщині продовжується реалізація проекту «Обласна електронна школа», до складу якої входить також Інтернет-школа для дітей з особливими потребами. Це додатковий освітній ресурс для учнів, які знаходяться на домашньому навчанні, часто хворіють чи потребують особливої педагогічної уваги. До роботи в проекті залучено 1,5 тис. кращих педагогів області, які розробляють навчальні матеріали та дистанційні курси, проводять консультації. На порталі «Обласної електронної школи» розміщено 518 уроків.

Довідково

З 2008 року на базі Дніпропетровського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти працює кафедра «Корекційної педагогіки». За 5 років існування кафедри кваліфікацію за спеціальностями сурдопедагог, тифлопедагог та олігофренопедагог  отримали понад  500 вчителів.

 

версія для друку