українська російська англійська
Вступне слово Прем'єр-міністра України Миколи Азарова на засіданні Уряду 25 грудня 2013 року
25.12.2013 | 10:49
Департамент інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату КМУ

Шановні члени Кабінету Міністрів!

Шановні запрошені!

Вчора на доручення Президента України я взяв участь у засіданні Вищої Євразійської економічної ради на рівні глав держав, яке відбулось у Москві. З травня поточного року Україна бере участь у робочих заходах Євразійського об’єднання в якості спостерігача. Це дозволяє нам безпосередньо висловити нашу позицію з питань, які розглядаються, і так само безпосередньо та оперативно отримувати інформацію про рішення Митного союзу, які готуються і мають значення для національних інтересів України.

Це особливо актуально зараз, коли ми повинні енергійно і швидко відновити рівень торгово-економічних відносин з країнами Митного союзу. Перший рубіж, який ми погодили з нашими партнерами: наступного року вийти принаймні на обсяг товарообігу 2011 року.

Під час засідання Вищої економічної ради ЄврАзЕС я чітко висловив позицію України: для нас пріоритетом є повноцінне функціонування зони вільної торгівлі без вилучень і обмежень між країнами СНД. Практичний запуск всіх механізмів співробітництва, передбачених Угодою про вільну торгівлю від 18 жовтня 2011 року буде головним пунктом порядку денного українського головування в СНД, яке розпочинається через лічені дні, в новому 2014 році.

Другим великим напрямом роботи буде гармонізація технічних регламентів та спрощення процедур у взаємній торгівлі. Угода держав-членів Митного союзу містить норми щодо усунення технічних бар’єрів з державами СНД, які не є членами Митного союзу. Ми хочемо використати ці механізми, щоб остаточно зняти протиріччя в торговому регулюванні. Для нас це дуже важливо, щоб повернути позиції на ринках, куди спрямовано понад 40% українського експорту.

Також вчора я провів переговори з Головою Уряду Російської Федерації Дмитром Анатолійовичем Медведєвим. До речі, видання «Українська правда» повідомило, що наша зустріч тривала приблизно 5 хв. Зі мною були члени делегації - зустріч тривала понад 1,5 год. Ми детально обговорили питання практичної реалізації домовленостей глав держав 17 грудня. Так, великий комплекс і технічних, і організаційних питань треба вирішити, щоб запустити спільне виробництво літаків АН-124 «Руслан». Те ж саме стосується проекту будівництва транспортного переходу через Керченську протоку.

Головне, що я отримав запевнення російської сторони про те, що абсолютно всі домовленості будуть виконуватись вчасно.

І цьому є практичні підтвердження. Національний Банк України отримав 3 мільярди доларів першого траншу за  розміщення українських євробондів за кошти Фонду національного добробуту Російської Федерації. Розміщення відбулось у рекордні терміни – буквально за тиждень - і суворо у відповідності до міжнародного права.

Наступні 12 мільярдів ми очікуємо на початку наступного року.

Російський кредит – це дуже серйозний, можна сказати, переламний фактор для стабілізації наших державних фінансів та економіки.

По-перше, до кінця року ми зможемо виконати низку зобов’язань держави, з якими були ускладнення. В першу чергу,  Уряд, безумовно, виконає доручення Президента України до 30 грудня здійснити абсолютно всі передбачені бюджетом соціальні виплати.

По-друге, наявність такого великого ресурсу усунуло ризики для золотовалютних резервів держави, і це позначилося підвищенням суверенного рейтингу України. Таким чином, ми зможемо у 2014 році виходити на міжнародні ринки запозичень на значно кращих умовах, ніж поточного року.

Російська Федерація надала Україні фінансову підтримку в критичній для нас економічній ситуації. Водночас треба розуміти, що це кредит - на дуже вигідних умовах, але все одно це кошти, які доведеться віддавати.

Тому використати цей фінансовий ресурс ми повинні з максимальною ефективністю. Не може бути й мови, щоб «залатати» кредитними коштами поточні проблеми, проїсти цей ресурс. В першу чергу кредит піде на модернізацію промислових потужностей. Оскільки тільки випуск конкурентоспроможної продукції на новітніх технологічних лініях дасть довготривалий ефект оздоровлення і розвитку вітчизняної економіки.

Завдяки московським домовленостям глав держав ми зберігаємо для себе сприятливі умови торгівлі на ринках Росії і Митного союзу. Умови на ринку Євросоюзу залишаються такими, як і були. Отже, наше завдання – зміцнити свої позиції на цих ринках за рахунок кардинального підвищення якості вітчизняної продукції, технологічного переозброєння, підвищення продуктивності праці.

Найбільші проблеми (і водночас нереалізовані можливості) сьогодні накопичились у промисловості. Скорочення промислового виробництва за підсумком січня-листопада становило приблизно 5%. Негативну динаміку виробництва продемонстрували основні види промислової діяльності: у переробній промисловості - скорочення на 8%, падіння обсягів металургійного виробництва - понад 6%, у виробництві хімічних речовин та хімічної продукції - скорочення на 18,5%.

Такий стан справ у цих галузях чітко «накладається» на проблему зношеності машин і обладнання. У промисловості зношеність (фізична і моральна) засобів виробництва досягає 65%. Найбільший ступінь зносу машин та обладнання - в кольоровій металургії (75,3%), машинобудуванні та металообробці (71,4%), хімічній та нафтохімічній промисловості (приблизно 71%). Для порівняння: ступінь зносу основних виробничих фондів у розвинених державах Європейського Союзу не перевищує 25%. Ось це відповідь на питання конкурентоздатності: 75% і 25%. Це чітка відповідь на конкурентоздатність. І поки ми не досягнемо такого ж рівня конкурентоздатності нашим товарам конкурувати на цих ринках немає ніякого сенсу.

А взагалі поріг зносу для економічної безпеки держави не повинен перевищувати 50%.

Треба відзначити, що в той же час поточного року відбулось зростання у галузях, де виробничі потужності були в останні роки модернізовані на основі найсучасніших технологій. Так, наприклад, виробництво фармацевтичних продуктів і препаратів виросло на 12,4%. А обсяги виробництва у ІТ-індустрії взагалі подвоїлись. 

Сьогодні Україна отримала такі умови для економічної діяльності наступного року, які дозволяють почати «перезавантаження» політики новітньої індустріалізації України.

Фінансовий ресурс для цього – російський кредит, економія коштів внаслідок подешевшання газу і пов’язане з цим підвищення прибутковості підприємств. Ось, ці три складових: кредит, здешевлення газу і економія коштів та підвищення прибутковості підприємств – три кардинальних ресурси.

Це також цільові китайські кредити на масштабні промислові, інфраструктурні, аграрні проекти, про які домовився Президент України під час державного візиту до Китайської Народної Республіки.  Багатомільярдні ресурси дасть також відновлення і збільшення обсягів торгово-економічного співробітництва з країнами Митного союзу і розширення промислової кооперації з нашими східними партнерами.

Хочу наголосити, що названі ресурси і можливості не працюють, так би мовити, автоматично. Потрібна ретельна щоденна робота з організації виконання кожного проекту.

Цю роботу  під керівництвом Віце-прем’єр-міністра Юрія Бойка повинні негайно почати виконувати Міністерство промислової політики, Міністерство економічного розвитку і торгівлі, Міністерство енергетики і вугільної промисловості, Міністерство аграрної політики і продовольства.

Завдань, якщо коротко, два. Перше: щоб кожна копійка кредитних ресурсів пішла в модернізацію економіки і дала відповідний ефект. Друге: треба створити умови, щоб модернізацію здійснили всі підприємства, які збираються залишатися на українському ринку. Ми не можемо собі дозволити жодних вкладень у підприємства, де немає обґрунтованих, реальних планів модернізації. Це всі повинні чітко усвідомити.  І довести це до керівництва кожного підприємства у своїй сфері управління: держава сьогодні готова допомогти тому, хто здатен випускати конкурентоспроможну продукцію, і не буде утримувати тих, хто проїдає ресурси.

Працювати по-старому наша економіка вже не буде. Це не адміністративний наказ, а жорсткий диктат  ринків.

Те саме стосується ефекту, який промисловість та житлово-комунальне господарство отримують за рахунок зниження ціни на газ.

Досягнуті Президентом України домовленості за підсумками шостого засідання Українсько-російської міждержавної комісії є реальним і потужним імпульсом для соціально-економічного розвитку держави. Нова ціна на російський газ означає, що в бюджеті створено більші можливості підтримати соціально вразливі верстви населення. Також зменшиться тягар вартості опалення дитячих садків, шкіл та лікарень тощо.

Головне, що відкриваються нові можливості для поглиблення модернізації виробничих потужностей в тепловій комунальній енергетиці та у промисловості.

Тому, як я вже наголошував, не повинно бути ейфорії, що досягнуте зниження ціни дає «зелене світло» на безоглядне використання газу. Категорично - ні!

Навпаки, у нас є можливість, розв’язані руки, щоб системно посилювати заходи, спрямовані на зниження споживання газу, на впровадження енергоощадних технологій. Контроль і відповідальність за енергоефективну модернізацію буде тільки посилено.

Сьогодні у нас створені об’єктивні підстави для зниження граничного рівня ціни на імпортований природний газ для бюджетних, промислових споживачів та інших суб’єктів господарювання на 2014 рік.

Стосовно граничного рівня ціни на природний газ для установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, то вже з початку року пропонується знизити його більше. ніж на одну тисячу гривень (або майже на третину). Щодо промислових споживачів, то зниження буде відбуватися поступово, щоб вийти на цей рівень у 4 кварталі 2014 року.

Я думаю, всі дуже добре розуміють, що створення запасів газу у підземних газосховищах відбувалися за ціною газу приблизно 400 дол. За тис. кубометрів. Тому поступове буде йти зниження ціни на газ для споживачів.

Хочу підкреслити, що держава жорстко проконтролює, щоб вся закладена знижка була використана споживачами, а не монополістами.

А незалежним регуляторам ринків електроенергії і комунальних послуг, органам місцевого самоврядування, Держцінінспекції необхідно терміново розпочати роботу з перерахунку тарифів на газ та теплову енергію, щоб за січень споживачі сплатили вже за новими, зниженими тарифами.

Що стосується тарифів для населення, то слід підкреслити, що наш Уряд, не дивлячись на тиск з боку міжнародних фінансових організацій та економічні труднощі, не перекладав високу вартість газу на населення. Тарифи на опалення для населення не підвищувалися з липня 2010 року – тобто вже 3,5 року! Люди сплачують тільки частину собівартості, а іншу частину – компенсує держава. Наприклад, при ціні 400 дол. тільки 90 дол. Сплачує споживач, а решту – 310 дол. - сплачує держава.

Тому тарифи для населення будуть залишатися стабільними.

Коли мова йде про зменшення тарифів на газ і теплову енергію для населення, то повинно це відбуватися на базі підвищення ефективності виробництва теплової енергії, зменшення втрат при її транспортуванні, впровадження заходів із енергозбереження і т.п. І цю роботу ми також активно проводимо.

Шановні члени Уряду!

Сьогодні останнє засідання Уряду в 2013 році. Наприкінці року традиційно підбиваються підсумки зробленого. Хочу дуже стисло охарактеризувати роботу Кабінету Міністрів України протягом дуже непростого 2013 року.

Отже, що нам вдалося?

Після трьох з половиною років наполегливої роботи по зміні кабального газового контракту Президент України, образно кажучи, зняв газовий зашморг з нашої економіки, який коштував народу 20 мільярдів доларів, переплачених за газ. Ліквідована зрада уряду Тимошенко.

Глава держави домовився про відновлення нормального торгово-економічного режиму з Російською Федерацією.

В умовах світової рецесії і падіння товарообороту з Росією Уряд виконав всі соціальні зобов'язання держави, які не зменшувались, не були заморожені, як в інших країнах, а навпаки збільшувалися: чотири рази поспіль протягом року.

Ми уникли падіння валового внутрішнього продукту, і за підсумками року вийдемо приблизно «в нуль» у порівнянні з 2012 роком.

Уряд не допустив розкручування інфляційних процесів. Зростання цін на основні товари «споживчого кошика» не перевищить за рік приблизно 1%.

Ми втримали від девальвації національну валюту.

У найскладніших умовах ми не просто виживали, а й будували дороги, мости, лікарні,школи, дитячі садки, запускали нові підприємства.

Минулого тижня був запущений в експлуатацію другий енергоблок Дністровської ГЕС. Це найпотужніша і найбільш технологічно досконала гідроелектростанція в Європі. Президент в п’ятницю минулого тижня запустив в роботу цей енергоблок.

До речі, хтось побачив цю непересічну подію на екранах наших телевізорів? На жаль, не побачили.

Тривають роботи з будівництва Ташлицької ГАЕС, модернізації каскаду Дніпровських ГЕС, реконструкції енергоблоків теплоелектростанцій, будівництва магістральних електромереж для видачі потужностей блоків атомних електростанцій.

В 2013 році самопідйомна плавуча бурова установка «Незалежність» розпочала буріння першої своєї свердловини. Ці роботи проводяться на Архангельському родовищі газу в рамках виконання виробничого плану «Чорноморнафтогаз» на 2013 рік, яким передбачено збільшення видобутку на шельфі Чорного та Азовського морів на 41% - до 1,65 млрд. куб. м. природного газу.

В Україні почали розвідку і підготовку до експлуатації нових газових родовищ світові лідери у цій галузі: компанії Шеврон, Шелл, Ексон Мобіл.

Оновлено рухомий склад автобусного і тролейбусного парків у м. Вінниця, тут же збудована нова трамвайна лінія. Оновлено рухомий склад тролейбусного парку в  Чернігові та Хмельницькому.

Продовжується будівництво сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит».

Збудовано ділянки автомобільних доріг з розв’язками на Криворізькому шосе, на ділянці автотраси Київ – Луганськ – Ізварине у м. Дніпропетровськ; шляхопровід по проспекту Адмірала Сенявіна у м. Херсоні.

Розпочато будівництво нового Бескидського тунелю.

Введені в експлуатацію ще дві станції Куренівсько-Червоноармійської лінії метрополітену в Києві.

У 2013 році уже придбано 400 шкільних автобусів.

Україна зібрала рекордний урожай – більше 63 мільйонів тонн зернових. І це не просто подарунок природи, а результат впровадження індустріальних агротехнологій, відновлення родючості земель, впровадження передових форм організації агробізнесу.

В науково-інформаційній сфері важливими здобутками є впровадження кириличного домену .УКР, активізація реалізації Міждержавної програми інноваційного розвитку співробітництва держав-учасниць СНД на період до 2020 року. А головне – підписано угоду між Україною і Європейською організацією ядерних досліджень (CERN) Угоди щодо асоційованого членства. Все це сприятиме розвитку міждержавного співробітництва в інноваційній сфері. 

І так далі, і так далі.

На превеликий жаль, практично нічого з того, що я перерахував, громадяни України не побачили на екранах телевізорів протягом року і, мабуть, не побачать в підсумкових телевізійних програмах. Все заглушив інформаційний шум Майдану – фрагменту на карті нашої країни і лише однієї частинки мозаїки нашого життя. Але аж ніяк не повної його картини.

Так, Уряд принципово підтримує і забезпечує право громадян на вільне висловлення думок. Але не можна життя всієї країни «підганяти» під думки окремої частки населення.

Ми всі вже давно зрозуміли, що українська опозиція існує за принципом «чим гірше, тим краще». Але чому цей порочний принцип ретранслюють у суспільство ті, хто несе величезну відповідальність перед суспільством за правду і справедливість – засоби масової інформації?

Я навів приклад моєї зустрічі з Головою Уряду Російської Федерації в Росії. Для чого ця неправда про 5 хв., коли реально зустріч тривала понад 1,5 год.? Для чого? Один раз збрехавши, хто ж вам повірить?

Як можна ігнорувати те, чим насправді живе переважна частина людей?

Не можу не сказати про те, що діяльність опозиції та певних екстремістських сил, які діють під її прикриттям, реально заважає суспільству нормально жити.

Треба нарешті вголос чесно сказати, що протести і провокації опозиції наносять відчутну матеріальну шкоду десяткам, а то й сотням тисяч людей.

Щоденний транспортний колапс в центрі Києва – це факт. Неможливі умови життя для мешканців житлових будинків поблизу Майдану Незалежності, які зараз загострюються небезпечною антисанітарією в протестному таборі – це факт.

А вчора опозиційні народні депутати, які взяли моду абсолютно незаконно втручатися у повноваження місцевої влади, зірвали сесію Київради.

Уряд прийняв рішення і виділив додатково Києву 130 млн. грн. з держбюджету як дотацію на виплату зарплати працівникам бюджетної сфери. Але це рішення повинно бути затверджено на сесії Київради.

Таким чином, столичні бюджетники не отримають зарплату за листопад і грудень. Лікарі, вчителі, водії тролейбусів, трамваїв і автобусів, всі бюджетники перед новорічними святами залишаться без грошей. Як це розцінювати? Як завідома шкода для людей?

Не виконують свої функції кілька місцевих рад в західних регіонах країни. Вони також наражають людей на те, що вони вчасно не отримають виділені з Державного бюджету кошти на зарплати, соціальні допомоги, житлові компенсації тощо.

Ми бачимо, що опозиція і частина громади, якою вони маніпулюють, втрачають не тільки здоровий глузд, а й залишки совісті. Напередодні новорічних свят я закликаю цих людей схаменутися і припинити дезорганізацію життя суспільства, припинити перешкоджати нормальній роботі органів влади. У столиці органи влади забезпечують роботу всієї країни. Підкреслюю – всієї країни.

Шановні члени Уряду!

Збігають останні дні 2013 року. Наближаються новорічні свята, які будуть тривати для переважної більшості громадян до 7 січня.

На жаль, ми змушені розпочинати новий бюджетний рік без прийнятого Закону України “Про Державний бюджет на 2014 рік”.

Однак це не позначиться на рівні забезпечення потреб суспільства і не завадить нам фінансувати першочергові видатки, особливо соціального характеру. Адже бюджетне законодавство України чітко врегульовує процедуру здійснення видатків бюджету у разі несвоєчасного прийняття бюджету (1/12 обсягу бюджетних призначень попереднього року з певними обмеженнями щодо видатків капітального характеру).

Отже, всі соціальні виплати (пенсії, зарплати, допомоги) будуть перераховуватись в повному обсязі і вчасно. Тому людям не варто хвилюватися. 

Але міністерства і відомства на чолі з Міністерством фінансів мають провести відповідну роботу із формування тимчасового розпису доходів і витрат бюджету. Він повинен бути затверджений до кінця року.

Потрібно забезпечити вчасне перерахування коштів людям. Наприклад тільки з 4 по 8 січня пенсіонерам має бути виплачено більше 6 млрд. грн. Це майже 30% загального обсягу пенсійних виплат у січні. Нагадаю, що в цей період переважна більшість підприємств святкує, і податки до бюджету не сплачує.

Тому Міністр фінансів Ю.Колобов та Міністр соціальної політики Н.Королевська мають у щоденному режимі координувати своєчасність та повноту виплат пенсій, соціальних допомог та інших першочергових видатків.

Шановні колеги!

Під час свят особлива відповідальність покладається на служби, які забезпечують стале функціонування систем життєзабезпечення населення, дорожньої інфраструктури, контроль за дотриманням вимог протипожежної безпеки, громадського порядку тощо. Йдеться про Мінрегіон, МВС, Міненерговугілля, МОЗ, Мінінфраструктури, Укравтодор, Державну службу із надзвичайних ситуацій, комунальні служби на місцях, а отже і керівників місцевих адміністрацій.

Тому оперативні штаби в кожній області і в Мінрегіоні повинні продовжувати цілодобовий моніторинг ситуації і при необхідності злагоджено реагувати на аварійні ситуації та оперативно їх ліквідовувати. 

Належним чином має бути організована робота міського громадського транспорту, швидкої і невідкладної медичної допомоги, спецтранспорту для вивезення побутових відходів та снігоочисної техніки.

Укравтодор разом з іншими службами має забезпечити безперебійний та безпечний  рух автомобільного транспорту дорогами загального користування -  для вільного пересування громадян та гостей України, оперативно реагувати на ускладнення погодних умов.

Державній службі з надзвичайних ситуацій разом органами соціального захисту з місцевою владою у період пониження температури - передбачити роботу соціальних патрулів та розгортання пунктів обігріву.

Власне, алгоритм взаємодії всіх служб вже відпрацьований протягом трьох останніх років. Проводилися навчання. Всі служби звітують, що підготовча робота виконана завчасно.  

Я обґрунтовано сподіваюсь, що не тільки новорічні свята, а й весь зимовий період пройде без ускладнень.

Тому хочу щиро привітати народ України зі святами, які наближаються, побажати гарного настрою і оптимізму. Сьогодні у нас є все і для цього, і для позитивних звершень у наступному році.

Дякую за увагу. Які є пропозиції до порядку денного?

 

версія для друку