українська російська англійська
Мініфраструктури нагадує про права авіапасажирів у разі скасування авіарейсу
24.04.2014 | 15:15
Прес-служба Міністерства інфраструктури

Мінінфраструктури та Державіаслужба отримують чисельні звернення від пасажирів авіакомпаній, що скасовують рейси у міжнародному та внутрішньому сполученнях через напружену ситуацію в Україні. Відтак, Мінінфраструктури нагадує про права пасажирів, які не змогли вилетіти запланованими рейсами, скористатися заздалегідь придбаними квитками, та які вимушені сплачувати штрафи в заброньованих готелях чи відмовлятися від уже придбаних екскурсій, а також відповідає на питання, які виникають найчастіше.

Чим визначені права авіапасажирів та відповідальність авіаперевізника у разі скасування рейсу?

Права авіапасажирів у разі скасування рейсів визначені такими законодавчими актами:

- Повітряний кодекс України (зокрема статті 103-105);

http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/3393-17

- Правила повітряних перевезень пасажирів і багажу, затверджені наказом Міністерства інфраструктури від 30.11.2012 №735, зареєстровані в Міністерстві юстиції 28.12.2012за №2219/22531 (зокрема розділ XVI);

http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0669-10

- Конвенція про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень (Монреальська конвенція).

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_594

Ці норми застосовуються до будь-якого міжнародного і внутрішнього перевезення пасажирів, що здійснюються як українськими, так і іноземними авіаперевізниками з/до українських аеропортів. Вони розповсюджуються на всіх пасажирів незалежно від класу обслуговування та вартості авіаквитків.

Які права має пасажир, якщо рейс, на який він придбав квиток, було скасовано?

У разі скасування рейсу, авіакомпанія зобов’язана запропонувати на вибір пасажира:

1) відшкодування впродовж семи днів:

- повної вартості квитка за ціною, якою його було придбано;

- за невикористану частину квитка та за використану частину або частини квитка, якщо рейс більше не задовольняє потреби пасажира, а також за потреби забезпечити зворотний рейс у початковий пункт відправлення за першої можливості.

2) зміну маршруту до кінцевого пункту призначення за першої можливості або за бажанням пасажира у пізніший час та за наявності вільних місць.

У яких випадках пасажир має право отримати компенсацію від авіаперевізника в разі скасування рейсу?

Пасажир має право на компенсацію, якщо його не поінформовано про скасування рейсу:

- щонайменше за два тижні до запланованого часу відправлення;

- у період не більше ніж за два тижні і не менше ніж за сім днів до запланованого часу відправлення та запропоновано зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за дві години до запланованого часу відправлення та прибуття у кінцевий пункт призначення не пізніше ніж через чотири години після запланованого часу прибуття;

- не менше ніж за сім днів до запланованого часу відправлення та запропоновано зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за годину до запланованого часу відправлення та прибуття у кінцевий пункт призначення не пізніше ніж через дві години після запланованого часу прибуття.

Слід зазначити, що авіаперевізник не зобов’язаний виплачувати компенсацію, якщо причиною скасування рейсу була дія непереборної сили або надзвичайна ситуація.

Чим визначений розмір компенсації і скільки вона складає?

Розмір компенсації визначений частинами п’ятою та шостою статті 104 Повітряного кодексу України та складає:

- 250 євро для рейсів дальністю до 1500 кілометрів;

- 400 євро для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;

- 600 євро для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів.

Перевізник має право зменшити розмір компенсації на 50 відсотків, якщо пасажиру пропонується заміна маршруту перевезення до того пункту призначення альтернативними рейсами, час прибуття яких не перевищує запланованого:

- на дві години для рейсів дальністю до 1500 кілометрів;

- на три години для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;

- на чотири години для інших рейсів.

Які додаткові послуги зобов’язані забезпечувати авіаперевізники в разі скасування рейсу?

У разі скасування рейсу авіаперевізником та продовження пасажиром подорожі іншим рейсом (рейсами) або за іншим маршрутом пасажирам має бути безплатно запропоновано та забезпечено:

1) харчування та прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу;

2) місця в готелі у разі, якщо пасажири змушені чекати на відправлення впродовж однієї або більше ночей чи якщо час додаткового очікування відправлення більший, ніж передбачалося;

3) наземний трансфер за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт;

4) два телефонні дзвінки або факс-повідомлення, або повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови аеропорту.

Варто зазначити, що авіаперевізник зобов’язаний приділяти особливу увагу потребам пасажирів з обмеженими фізичними можливостями (інвалідів) та осіб, які їх супроводжують, а також потребам дітей без супроводу дорослих.

Чи існує гранична сума, якою обмежується відповідальність авіаперевізника перед пасажиром?

Відповідно до статті 22 Монреальської конвенції, у випадку шкоди,  заподіяної внаслідок затримки під час перевезення пасажирів та багажу на міжнародних рейсах, відповідальність перевізника стосовно кожного пасажира обмежується сумою 4 150 спеціальних прав запозичення (4 650 євро за курсом станом на 23.04.2014).

Таким чином, відповідальність авіаперевізника не обмежується ціною, за якою пасажиром було придбано відповідний квиток.

Чи мають право авіакомпанії встановлювати власні правила, що обмежують їх відповідальність перед пасажирами у разі скасування рейсу?

Українські авіаперевізники встановлюють свої правила повітряних перевезень пасажирів і багажу, але ці правила не можуть містити стандартів чи нормативів якості, відповідальності за обслуговування пасажирів, нижчих за рівень установлених вимог Правил повітряних перевезень пасажирів і багажу.

Іноземні авіаперевізники, які провадить діяльність в Україні, зобов’язані поінформувати Державну авіаційну службу про свої правила та привести їх у відповідність із вимогами законодавства України, у тому числі Правилами повітряних перевезень пасажирів і багажу.

Як бути в ситуації, коли перевізник скасував усі свої рейси на певному маршруті?

У разі скасування рейсу авіакомпанії не обмежені в зміні маршруту лише в рамках власної мережі рейсів. Авіаперевізник зобов’язаний забезпечити транспортування пасажирів до кінцевого пункту призначення також рейсами інших авіаперевізників, у тому числі на стикувальних рейсах через інші хаби (вузлові аеропорти).

Чи відрізняються межі відповідальності низькобюджетних авіаперевізників (лоукостів) від класичних авіакомпаній?

Законодавство України та стандарти, прийняті у міжнародних конвенціях, встановлюють однакові межі відповідальності всіх типів авіаперевізників перед пасажирами в разі скасування рейсів. Це стосується, зокрема, повернення вартості авіаквитків, зміни маршруту, виплати компенсації та надання додаткових послуг. Виключень для лоукостів немає.

Що може зробити пасажир, якщо авіакомпанія порушує його права в разі скасування рейсу?

У разі порушення авіакомпанією Правил повітряних перевезень пасажирів і багажу пасажирам необхідно подавати письмові звернення до Державної авіаційною служби (01135, пр. Перемоги, 14, м. Київ).

Фахівці Державної авіаційною служби розглядають кожне звернення щодо порушення авіакомпаніями прав пасажирів. У разі наявність факту порушення авіакомпанією вимог законодавства, Державна авіаційна служба приймає відповідне рішення, яке є підставою для накладення на авіакомпанію штрафу в розмірі від 500 до 1000 неоподатковуваних мінімумів громадян (від ХХХ до ХХХ грн. станом на 24.04.2014)

Також, з метою отримання від авіаперевізників відшкодування, пасажири можуть звертатись до суду.

Як пасажир може мінімізувати ризики, пов’язані із повітряною подорожжю?

На сьогоднішній день широко розповсюджена практика страхування ризиків, пов’язаних із проблемами, що можуть виникнути впродовж подорожі за кордон, зокрема, скасування або тривалого запізнення рейсу, втрати або пошкодження багажу тощо. Такі страховки пропонуються багатьма страховими компаніями та агентствами з продажу авіаквитків.

Примітка. Вищенаведений огляд наданий в рамках інформування пасажирів про їх основні права в разі скасування рейсу. Для отримання вичерпної інформації радимо ознайомитися із зазначеними нормативно-правовими актами та відповідним законодавством України.

 

версія для друку