українська російська англійська
Вступительное слово Премьер-министра Украины Арсения Яценюка на заседании Кабинета Министров Украины от 16 июня 2014 года
16.06.2014 | 14:36
ДЕПАРТАМЕНТ ИНФОРМАЦИИ И КОММУНИКАЦИЙ С ОБЩЕСТВЕННОСТЬЮ СЕКРЕТАРИАТА КМУ

Ми зібрали сьогодні екстрене засідання Кабінету Міністрів України з питання енергетичної безпеки України, а якщо правильно сформулювати, то це питання національної безпеки української держави.

Вчора, а точніше вже сьогодні до ранку ми проводили перемовини з російськими сусідами. Ці перемовини завершились нічим, і було відразу зрозуміло, що Росія не приїхала домовлятися. І я хотів би, щоб Міністр енергетики та вугільної промисловості та Голова "Нафтогазу" проінформували про хід перемовин, про наші подальші дії і про те, яким чином ми будемо захищати українські інтереси в Стокгольмському суді. 

Юрію Васильовичу, якщо можна, прошу декілька слів.

Пункт 1. Про стан забезпечення енергетичної безпеки України

ПРОДАН Ю.В. – Шановний Арсенію Петровичу, шановні члени Уряду, шановні запрошені, я хочу коротко проінформувати вас про хід того переговорного процесу, який здійснювала українська сторона разом з Європейською комісією та Російською Федерацією для врегулювання газового питання.

Перш за все, хочу сказати, що НАК „Нафтогаз України” на другий квартал 2014 року відповідно до умов чинного договору відправив "Газпрому" всі необхідні матеріали для того, щоб ціна, починаючи з квітня 2014 року, була встановлена на рівні 268,5 доларів США за 1000 м. куб. Така ціна передбачена чинним договором між НАК „Нафтогаз України” і "Газпромом" і повинна була введена в дію, я повторюю, з 1 квітня 2014 року. Російська сторона, як ви знаєте, відреагувала тим, що в односторонньому порядку запровадила неринкову дискримінаційну ціну близько 500 доларів за 1000 м. куб. Після цього за участю Європейської комісії розпочалися відповідні переговори для врегулювання питання.

Хотів би сказати, що з самого початку переговорів ми бачили, що російська сторона не налаштована на конструктивні переговори, а російська сторона налаштована на подальшу ескалацію в газовій сфері в газових відносинах з українською стороною.

Якщо говорити про хід переговорів, то з самого початку українською стороною був запропонований так званий пакетний підхід до врегулювання питання. Ми наполягаємо на цьому, що українська сторона готова сплачувати необхідні платежі за спожитий газ, однак українська сторона вимагала ринкової, справедливої, економічно обґрунтованої ціни на газ.

Таке рішення було повністю підтримано, вирішення питання, пакетне питання було підтримане Європейською комісією. І хотів би сказати, що Європейська комісія запропонувала ряд компромісних рішень, які знаходились в дусі тих пропозицій, які давала українська сторона. Українська сторона йшла і погоджувалась з компромісними рішеннями європейської сторони. Натомість, російська сторона замість того, щоб знайти вихід із ситуації, навпаки повністю загострювала свою позицію на наших консультаціях, на наших переговорах.

Хотів би повідомити, що російська сторона на якомусь етапі переговорів також погодилась на пакетне врегулювання питання, також погодилась на те, що в контракті повинна бути зафіксована нова ринкова ціна, яка повинна дуже чітко бути записана в контракті, і цей контракт повинні підписати два суб’єкти господарювання - НАК „Нафтогаз України” і "Газпром". Однак вже на наступному раунді консультацій російська сторона змінила свою позицію і запропонувала так звану політичну ціну на газ, коли відповідним рішенням російського уряду ціна на газ може бути одномоментно або зменшена, або збільшена на 100 доларів США. Звичайно, це не відповідає ні європейській практиці, ні будь-яким комерційним взаємовідносинам між суб’єктами господарювання.

Європейська сторона також вважала, що ціна, яку російська сторона запропонувала останній раз, а це ціна, я повторюю, політична, коли було запропоновано зняти так зване експортне мито на газ, і Єврокомісія вважала це завищеною ціною і запропонувала також компромісний варіант – 326 доларів США за 1000 м. куб.

Ми погодились розглядати такий варіант. Російська сторона також знову не погодилась на такий компромісний конкретний варіант Європейської комісії, і вже під час останніх перемовин російська сторона не відійшла від своїх дискримінаційних, політично мотивованих позицій. Тому, звісно, ні ми, ні Європейська комісія позицію російської сторони не підтримали.

Останній варіант, який запропонувала Європейська комісія – це так звані сезонні ціни. Зменшена ціна на так званий літній період, це близько 300 дол. США за 1 тис. метрів кубічних і збільшена ціна в обсязі 380 дол. США за 1 тис. метрів кубічних на піковий період – зимовий. Російська сторона і на цю пропозицію Єврокомісії не погодилася. При цьому був досить взаємовигідний для сторін графік погашення заборгованості, і практично російська сторона вчора вийшла з переговорного процесу, залишивши нас один на один з Єврокомісією.

Ми ще раз підкреслюємо, що українська сторона налаштована на конструктивний діалог за участю Єврокомісії. На сьогодні ми маємо повідомлення про зменшення до нуля постачання газу в Україну. Залишився тільки обсяг транзиту газу, який йде до європейських країн, він складає 185 млн. метрів кубічних на добу.

Хочу підкреслити, що українська сторона готова до такого розвитку подій. Ми сьогодні забезпечуємо надійне газопостачання споживачів України, а також забезпечуємо надійний транзит газу до європейських країн.

ЯЦЕНЮК А.П. – Голова правління НАК „Нафтогаз України”, проінформуйте про подальші дії НАК „Нафтогаз України”.

КОБОЛЄВ А.В. – Хотів повідомити, що сьогодні зранку о 10-й "Газпром" зменшив подачу газу на кордоні з Україною. Фактично зараз подаються тільки ті обсяги газу, які "Газпром" транзитує через українську ГТС до країн Європи. Тобто ми надаємо ці послуги, він надає нам газ для транзиту.

Хотів би сказати, що це вже третя така ситуація, я чудово пам'ятаю дві попередні ситуації, які були дуже схожі на цю, повністю погоджуюсь з тим, що було сказано до цього, що, на нашу думку, позиція російської сторони була заздалегідь налаштована на створення подібної кризи.

В чому перевага сьогоднішнього дня? Що зараз не грудень, а червень, зараз споживання газу в Україні набагато менше і зараз у нас є можливість вирішити питання як диверсифікації, так і домовитися з нашими російськими (ще нашими) колегами про можливу нормальну ринкову та прозору ціну.

Щодо наступних кроків. НАК „Нафтогаз України” зараз повертається до Європейської комісії з пропозицією щодо відкриття великого реверсу на словацькому напрямку. Це дуже важливий аспект. Це знаходиться в полі зору Європейської комісії. На цих перемовинах ми тримали постійно з Європейською комісією спільну позицію. Ми погоджувались на компроміс, який вони пропонували. Саме за пропозицією Європейської комісії ми не подали тоді, коли могли подати до Стокгольмського арбітражу наш позов, тобто ми хотіли використати всі шанси, щоб бути конструктивними і спробувати знайти вирішення у конструктивній та дружній манері. На жаль, цього не відбулося.

Тому і надалі ми сподіваємося на конструктивну співпрацю і на максимізацію постачань газу з країн Європи. Наразі, обсяг газу, який з реверсу складає приблизно 16 млн. куб. м. на добу, цю цифру ми будемо збільшувати. Сьогодні Єврокомісія в особі пана Етінгера офіційно, наскільки мені знається, вперше запропонувала європейським компаніям розглянути можливість придбання газу для закачування в українські газові сховища. Це знову повертає нас до питання, де європейські компанії можуть купляти цей газ, чи може бути такою точкою передачі газу західний кордон Росії, які можуть бути умови. Наразі, європейські компанії, як це не дивно, мають нижчу ціну на європейський газ, ніж навіть та ціна, яку з так званою абсолютно неприйнятною і неринковою знижкою пропонує нам ВАТ "Газпром".

Можливо, в цьому тоді є і вихід, щоб ці компанії також купляли газ, також закачували в наші підземні газові сховища. Це, що стосується напрямку зовнішнього.

Що стосується подальшої роботи, НАК „Нафтогаз України” буде пропонувати шановному Уряду ініціювати заходи по енергозбереженню, ініціювати заходи по максимізації використання альтернативних палив та по оптимізації споживання газу там, де його повністю прибрати неможливо.

Ще раз повторю, зараз червень, в наших підземках є майже 14 млрд. куб. м. газу. Весь цей час, поки ми вели перемовини, Україна в рамках дозволеного контракту відбирала максимальні обсяги та закачувала їх в підземні сховища газу для споживачів України. У нас є час, у нас є можливість це питання вирішити, я думаю, щонайменше до грудня.

ЯЦЕНЮК А.П. – У мене декілька питань до Вас. Перше найважливіше питання: чи відключив "Газпром" Україну від постачання природного газу для потреб України?

КОБОЛЄВ А.В. – Так. Сьогодні у 10-й годині "Газпром" постачання газу для України повністю обмежив. Україна газу для своїх потреб зовсім більше не отримує з боку "Газпрому".

ЯЦЕНЮК А.П. – Друге, що стосується цін Євросоюзу: чи в Євросоюзі ціни нижчі чи вищі від тих, які "пропонувалися" російським "Газпромом", і чи є практика в Євросоюзі, коли рішення уряду Росії визначає контрактну ціну між європейською компанією і російським "Газпромом"?

КОБОЛЄВ А.В. – Наразі ціни в Євросоюзі незважаючи на більшу відстань транзиту і більші витрати "Газпрому" на постачання цього газу до цих країн є набагато нижчими, ніж ті ціни, на яких наполягає російська сторона. Звичайно, як кажуть росіяни, це все великі секрети, але секрети секретами, я доповідав Прем’єр-міністру, це не є великою таємницею. Німецька компанія пропонує наразі українським споживачам, в тому числі НАК „Нафтогаз України” купити газ за ціною близькою до 300 дол. за 1 тис. кубометрів. Не думаю, що будь-яка європейська компанія буде робити подібні пропозиції собі у збиток. Тому це фактично є підтвердженням того, що ціни є набагато нижчими за ті, які пропонує ВАТ "Газпром".

Що стосується другого питання, нам невідомо, я думаю, що ми всі чудово розуміємо, що компанія чи країна, яка знаходиться в здоровому глузді, не може погодитись на те, щоб питання ціни на газ, такого важливого енергоносія, в односторонньому порядку регулювалося другою стороною чи власником другої сторони, тобто урядом Російської Федерації.

Ця практика є безпрецедентною. Це одна з тих причин, чому ми вважаємо, що пропозиція "Газпрому" від самого початку була неконструктивна. Всім було очевидно, і російським колегам, і, звичайно, представникам Єврокомісії, що погодитись на такий механізм одностороннього регулювання Україна просто не може. І тут можна просто зробити короткий прогноз – ми сьогодні підписуємо, починаємо платити, проходить три місяці, російський Уряд приймає рішення, що знову треба ціну зробити 485.

ЯЦЕНЮК А.П. – Але колись і Україна прийме таке рішення.

КОБОЛЄВ А.В. – Будемо сподіватися. Тільки в іншу сторону.

Тому піти на такий варіант, звичайно, українська сторона не могла.

ЯЦЕНЮК А.П. – І останнє питання. Чи подав НАК „Нафтогаз України” позов проти російського "Газпрому" до Стокгольмського суду і чи є сума компенсації в цьому позові?

КОБОЛЄВ А.В. – Так, НАК „Нафтогаз України” сьогодні подав позов до Стокгольмського арбітражу. Цей позов містить 3 вимоги. Перша – це встановлення справедливої та ринкової ціни для України за діючим, підкреслюю, за діючим контрактом, це дуже важливо, який дозволяє це робити, в якому є спеціальна процедура, яке це виписує. Сума позовних вимог НАК „Нафтогаз України” за переплатою минулих періодів складає більше 6 млрд. доларів США. Також НАК „Нафтогаз України” вимагає прибрати з контракту всі інші елементи, які є політично вмотивованими, некоректними і дають "Газпрому" можливість зловживати своїм монопольним положенням на українському ринку газу.

ЯЦЕНЮК А.П. – Дякую. Шановні члени Кабінету Міністрів України, в першу чергу я хотів би відзначити єдність позиції Європейського Союзу, Європейської комісії і України в даному питанні. Ми як Україна пішли на всі компромісні пропозиції, які були напрацьована нашими європейськими партнерами, тому що ми, на відміну від Росії, усвідомлюємо відповідальність за енергетичну безпеку України і Європейського Союзу. Росія відмовилась від будь-яких пропозицій, які базувались виключно на ринковому принципі, які не мали дискримінаційних і політично мотивованих вимог, які виставляє Росія. Ми заплатили суму, яка є безспірною в розрахунках між НАК „Нафтогаз України” і "Газпромом" у розмірі 786 млн. дол. США за ціною 268 дол., які діяли на перший квартал.

Ми готові були провести подальші розрахунки за умови підписання угоди і прийняття рішення про подальші стосунки між Україною та Росією щодо газового питання. Але це не газ. Це загальний план Росії по знищенню України. Це ще один етап російської агресії проти Української держави і проти української незалежності. Ми не будемо дотувати російський "Газпром"! Українці не будуть витягувати з кишень 5 млрд. дол. США на рік на те, щоб Росія купувала за ці гроші зброю, танки, літаки і бомбила українські території!

Тому абсолютно зрозуміло, що вчорашня поведінка російського "Газпрому" є частиною розробленого плану, який почався з анексії Криму, терористів в Донбасі, постачання зброї Росією і відправки російських бандитів на територію України. Газова агресія, економічний тиск, так як сьогодні Росія заборонила ввезення української аграрної продукції на територію Росії, фінансовий тиск, і найбільш основне – зрив будь-якого мирного процесу.

Ми подали до суду, як я заявляв протягом останнього періоду часу. Ми продемонстрували всьому світу, що ми були готові до компромісу. Спільний компроміс, напрацьований Єврокомісією і Україною, був відкинутий росіянами виключно по політичних мотивах. Все, що пропонувалося нами, – це не те, що ринково, а прибутково, в тому числі для російського "Газпрому".

Завтра я буду виступати в парламенті і в першу чергу я хотів би дати декілька доручень.

Перше доручення, що стосується судового процесу в Стокгольмі, за яким Україна вимагає компенсації у Росії в розмірі близько 6 млрд. доларів США і встановлення виключно ринкових і недискримінаційних механізмів. Міністерство палива та енергетики, Міністерство юстиції України, Міністерство закордонних справ України і НАК „Нафтогаз України” – вжити всіх заходів для захисту національних інтересів в Стокгольмському суді. Відправити урядову делегацію до Брюсселю та в країни-члени Європейського Союзу з чітким роз’ясненням української позиції.

Друге – Міністерство енергетики та вугільної промисловості та Міністерство юстиції України, я прошу підготувати проект Закону "Про надзвичайний стан в енергетичному секторі". Ми повинні готуватись до самих складних часів, і ми повинні до них бути готові.

Третє – ми звернулись до Європейської комісії, до наших європейських партнерів і до Сполучених Штатів Америки з питанням спільної модернізації і експлуатації української газотранспортної системи. До парламенту необхідно вносити закон, який дасть можливість залучити наших європейських і американських партнерів до експлуатації і модернізації української ГТС при збереженні контролю української держави над газотранспортною системою.

Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики – невідкладно виконати моє доручення про встановлення економічно обґрунтованих тарифів на транспортування російського природного газу територією України. Ще раз підкреслюю – ми російський "Газпром" дотувати не будемо.

Також, Юрію Васильовичу, прошу прискорити виконання розпорядження Кабінету Міністрів України про створення публічних акціонерних товариств, а саме українських газових сховищ і українських магістральних трубопроводів.

Наше рішення щодо захисту української держави, нашої незалежності і наших громадян є єдино вірним. На російський тиск ми піддаватися не будемо, і вночі з ними всілякі папірці також підписувати ніхто не буде. Потім ці папірці можуть мільярдами доларів «вилізти». Тому прозорі публічні переговори ми провели і далі проводимо нашу політику в тому ж форматі, в якому ми здійснювали її протягом останніх трьох місяців – чесно, відкрито, прозоро, на ринкових умовах, разом з позицією наших європейських партнерів і вважаю, що судові перспективи у нас дуже і дуже високі.

Наостанок, Юрію Васильовичу і Андрію Володимировичу, по реверсу. У нас угода підписана. Я прошу відправлятися до Європи щодо відкриття великого реверсу.

У нас зараз ціна по реверсу нижча, ніж російська.

Стосовно плану Росії, який був, він був абсолютно зрозумілий, шановні колеги. Заявити про те, що тимчасово ціна з 268 виросла майже до 500, а потім тимчасово встановити 385, і так десь в листопаді-грудні російський Уряд повинен був би заявити: "Ви знаєте, ми передумали, щось Україна не так зробила, потрібно 500".

План чіткий, зрозумілий, вони до цього готувалися, вони тягнули час з тією метою, щоб затягнути нас в зиму і поставити в ситуацію, в яку вони ставили Україну вже двічі. Третій раз не пройде.

Дякую пресі!

 

 

версія для друку