українська російська англійська
Координаційний форум - про початок навчального року та механізми забезпечення освітнього процесу в Донецькій та Луганській областях
08.08.2014 | 17:03
Прес-служба Міністерства освіти і науки України

7 серпня 2014 року в МОН відбувся масштабний форум, ініційований Міністерством освіти і науки, ЮНІСЕФ та Офісом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, у якому також взяли участь громадські організації, благодійні фонди.

Предметом обговорення форуму були формат початку нового навчального року та механізми забезпечення освітнього процесу в Донецькій та Луганській областях, зокрема в зоні АТО.

Заступник Міністра освіти і науки України Павло Полянський зазначив, що у більшості навчальних закладів регіону навчальний рік розпочнеться у звичні терміни. Однак в районах, тимчасово контрольованих російськими диверсантами і терористами, задля безпеки учнів та педагогів початок навчання доведеться відтермінувати, на період до остаточного завершення там АТО застосовуватимуть різні форми надання освітніх послуг. «Проблеми, котрі існують зараз, не можуть бути вирішені лише Урядом, Парламентом,  громадськими організаціями, благодійними фондами чи міжнародними організаціями. Потрібна консолідація ресурсів і об’єднання зусиль держави, бізнесових кіл регіону, громадянського суспільства й міжнародної спільноти у відновленні зруйнованих навчальних закладів, психологічній реабілітації мешканців, просвітницькій роботі», - підкреслив заступник Міністра.

Перш за все, учасники форуму наголосили, що для всіх дітей Донецької та Луганської областей є важливою психологічна реабілітація. Відповідно, це потребує додаткових кадрів у навчальних закладах, яких зараз в достатній кількості немає, - зазначила Голова Комітету з питань науки та освіти Верховної Ради України Лілія Гриневич. Окрім того, цим кадрам потрібно пройти додаткову підготовку, адже з такими проблеми психологи в Україні зіштовхуються вперше.

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Валерія Лутковська наголосила на ролі психологічної служби: «Досі психолог займав доволі символічну позицію. Тепер він виходить на перший план». Уже триває робота над розробленням методичних рекомендацій для психологів, участь в якій беруть урядові установи спільно з науковими та громадськими організаціями.

Перші матеріали вже підготовлені. У свою чергу  МОН розробило методичні інструкції для педагогів із психологічної роботи з учнями.  

Загалом під час обговорення було окреслено три вектори роботи щодо забезпечення освітніх прав дітей Донбасу: 1) для дітей, які планують продовжити навчання у своїх містах, селищах, пошкоджених внаслідок збройного конфлікту з проросійськими бойовиками; 2) для дітей, які виїхали в інші регіони країни і їх потрібно інтегровувати у систему освіти на місцях; 3)  для дітей, які зараз перебувають чи можуть опинитися в зоні активних бойових дій.

Щодо дітей, які планують продовжувати навчання у своїх школах, гострою є проблема відновлення навчальних закладів, які зруйновані чи частково пошкоджені, а разом із тим необхідно відновлювати всю інфраструктуру населених пунктів. За словами Лілії Гриневич, на сьогодні серйозних пошкоджень зазнав 51 дитсадок та 102 школи – і на відновлення цієї мережі потрібно близько 100 мільйонів гривень.

Утім, відбудова шкіл має відбуватися вже за новим стандартами. У випадку неготовності шкіл до навчального року була розглянута можливість довезення дітей шкільними автобусами на навчання до сусідніх населених пунктів.

Павло Полянський зазначив, що необхідно внести зміни до нормативних актів, аби шкільні автобуси могли довозити учнів і вчителів до сусідніх населених пунктів не лише з сіл, а й міст, чого чинне законодавство не передбачає. Потрібно також вирішувати проблему з кадрами, адже чимала кількість вчителів покинула Донбас. Окрім того, вкрай важливою є інформаційна робота з дітьми. На сьогодні МОН спільно з ЮНІСЕФ започаткували «антимінну» інформаційно-просвітницьку кампанію та розробили інструкції для школярів і вчителів, як уникати вибухонебезпечних речей.

Для тих дітей, які переїхали в інші міста і регіони, МОН, як і у випадку з Кримом, максимально спростило процедуру зарахування до дитсадків та шкіл, дозволивши приймати дітей лише за заявою батьків. Необхідні документи можуть бути подані пізніше, після того, як будуть припинені бойові дії в зоні АТО.

Також учасники форуму розглянути питання, як забезпечити освітні права для дітей, що опинилися чи можуть опинитися в зоні активних бойових дій. Йшлося про дистанційне навчання, довезення дітей до сусідніх населених пунктів або навіть інших регіонів, створення тимчасових консультативних пунктів, на базі яких зможуть навчатися переселені діти.

За результатами форуму учасники узгодять спільну резолюцію та конкретний покроковий план дій щодо забезпечення права на освіту кожної дитини з постраждалих регіонів Сходу України.   

 

версія для друку