українська російська англійська
Вступительная часть заседания Кабинета Министров Украины от 28 января 2015 года
28.01.2015 | 14:23
ДЕПАРТАМЕНТ ИНФОРМАЦИИ И КОММУНИКАЦИЙ С ОБЩЕСТВЕННОСТЬЮ СЕКРЕТАРИАТА КМУ

ЯЦЕНЮК А.П. – Шановні представники ЗМІ! Шановні учасники засідання Уряду!

Я хотів би розпочати з діяльності Державної надзвичайної комісії із заходів щодо подолання наслідків жахливої атаки і вбивства російськими бойовиками мирних громадян України у Маріуполі. У щоденному режимі кожного дня о 16.30 відбуваються засідання оперативного штабу Державної надзвичайної комісії. Вчора таке засідання відбувалось із Дніпропетровська, перший заступник голови держкомісії вів таке засідання. Сьогодні заступник голови комісії з Полтави буде проводити також засідання оперативного штабу.

Всі служби, в тому числі ДСНС і органи державної влади, працюють над тим, щоб допомогти постраждалим людям і поступово почати процес відновлення міста Маріуполя та інших міст, які постраждали від російських терористів.

Сьогодні Кабінет Міністрів України приймає рішення про виділення з резервного фонду Уряду 10 млн. грн. безпосередньо на місто Маріуполь, які повинні бути спрямовані частково на першочергові відновлювальні роботи, і з цих коштів міська влада дасть фінансову допомогу сім'ям загиблих та сім'ям постраждалих.

По інших населених пунктах: по Авдіївці, по Дебальцеве, зараз Державна надзвичайна комісія працює з тією метою, щоб обрахувати необхідні суми коштів і разом з місцевою владою, разом з місцевим бізнесом і за допомогою центрального Уряду профінансувати першочергові потреби. Засідання Державної надзвичайної комісії буде проведено на наступному тижні. Нагадаю, що вона була створена в понеділок, Урядом було введено режим надзвичайної ситуації в Донецькій і Луганській областях і запроваджено режим підвищеної готовності по всій території України.

Тому зараз Уряд отримує не тільки оперативну інформацію, але й оперативно вирішує питання щодо інвентаризації усіх об’єктів цивільного захисту, всіх лікарень, всіх можливих засобів для переміщення осіб у випадку необхідності евакуації. МОЗ проводить інвентаризацію лікарських засобів та медичних препаратів та оцінює додаткову необхідність у придбанні. На наступному тижні ми так само проведемо в ДСНС розширене засідання Державної надзвичайної комісії.

Друге. Я хотів би окремо зараз дати доручення Міністру енергетики та вугільної промисловості України. Я прошу невідкладно створити узгоджувальну комісію з профспілками шахтарів, керівниками державних шахт і з нашими вугільниками для того, щоб усі знали про те, яка програма реформування вугільної галузі України. Люди повинні бути впевнені в тому, що в них завтра буде робота, а якщо та чи інша шахта потрапляє під реформування, тоді яку роботу ці люди, які працювали на шахті, отримають, які фінансову компенсацію вони отримають.

Тому я доручаю Міністру енергетики та вугільної промисловості разом з Мінсоцполітики, Мінфіном, Національною комісією,  що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з "Енергоринком", з ДП "Вугілля України" та профспілками і тими народними депутатами, які зацікавлені в цьому, невідкладно створити узгоджувальну комісію і в рамках роботи цієї комісії представити план  реформування вугільної галузі в цілому, і затвердити цей план на засіданні Уряду пора б було, і вирішити питання сьогодення, які турбують людей, в тому числі по їх робочому місцю і по їх зарплаті.

Окремо я після цього також сьогодні зустрінуся з відповідними представниками галузі.

Третє. Ми сьогодні будемо розглядати низку питань. Йтиметься про виконання Закону України "Про очищення влади", і коротка інформація сьогодні буде Міністра юстиції, Міністра внутрішніх справ і Голови Державної фіскальної служби як трьох органів, які, відповідно до закону, ведуть свою частину роботу щодо перевірки люстрації, очищення української влади.

Другий блок питань. Міністр закордонних справ України сьогодні проінформує про те, як ми будемо притягувати Російську Федерацію до відповідальності в міжнародних судах за спонсорування тероризму. Росія є державою-агресором, Росія є спонсором тероризму в Україні. На минулому тижні у нас були проведені відповідний перший раунд технічних консультацій, які передують поданню відповідних позовів до Міжнародного суду ООН. Тому буду просити Міністра закордонних справ також проінформувати про перебіг подій щодо притягнення Російської Федерації до відповідальності за порушення Конвенції ООН про спонсорування тероризму.

Третій блок питань – це те, що стосується дерегуляції і зменшення впливу держави на економіку країни. Незважаючи на те, що у нас військова економіка і Уряд знаходиться в цілому з усією країною у фактичному військовому стані, ми проводимо ті реформи і ті зміни, які потрібні для того, щоб через певний період часу економічна ситуація стабілізувалася об'єктивно.

І до речі, я вчора прочитав всі як заяви різного роду високопосадовців і Міжнародного валютного фонду, і іноземних кредиторів, що основна проблема – це об'єктивно, звичайно, є війна, яку розв’язала Росія.

Але ми будемо робити те, що необхідно для стабілізації економічної ситуації, тому що раніше чи пізніше війна закінчиться, мир настане, тільки за мир треба боротися, боротися всіма засобами і методами, і ні кроку назад.

І так само ні кроку назад в економічних змінах і в економічних реформах. І Міністр економічного розвитку і торгівлі України сьогодні представить перший пакет дерегуляції, який дасть можливість зменшити кількість як регуляторних функцій, так і впливу на економіки з боку різного роду державних органів.

Тому я прошу дуже оперативно і коротко, Міністр юстиції, Міністр внутрішніх справ і Голова ДФС по Закону “Про очищення влади” проінформувати країну про те, як відбувається виконання закону.

 

1. Про стан виконання Закону України "Про очищення влади"

 

ПЕТРЕНКО П.Д. – Шановний Арсенію Петровичу! Шановні колеги!

Хочу проінформувати, що з моменту прийняття Закону “Про очищення влади” з 16 вересня Уряд України невідкладно прийняв низку актів, необхідних для практичної реалізації цього закону, зокрема: порядок проведення люстраційних перевірок, графіки проведення цих перевірок і відповідні акти, пов’язані зі створенням люстраційного реєстру, який веде Міністерство юстиції.

Станом на сьогодні ми пройшли перший етап так званої автоматичної люстрації, коли були звільнені найвищі посадовці, які потрапили під відповідні критерії закону, і до реєстру було внесено 375 осіб, які займали найвища посади в державному апараті під час правління режиму Януковича.

Наразі ми знаходимося на другому етапі, коли з 1 листопада минулого року керівники відповідних центральних органів виконавчої влади, члени Уряду, Прем’єр-міністр України і ті відомства, які проводять перевірку, здійснюють безпосередньо люстраційну перевірку в своєму апараті.

Мова йде про Міністерство юстиції України, де на сьогодні проходять люстраційну перевірку 1 тис. 360 державних службовців. Мова йде про Міністерство внутрішніх справ, Державну фіскальну службу і про Службу безпеки України.

Ця перевірка буде закінчена найближчим часом, і ми вже маємо на сьогодні перші результати, коли до люстраційного реєстру надходять висновки по тих чи інших службовцях, які не пройшли люстраційну перевірку або не подали заяви на згоду про проведення такої люстраційної перевірки.

Хочу вас проінформувати, що частина державних службовців, які були звільнені згідно із законом, намагається оскаржувати ці рішення в судах. Міністерство юстиції всі справи супроводжує і жорстко контролює дотримання закону з боку тих чи інших органів, які безпосередньо приймали рішення щодо звільнення цих осіб.

Наразі справи у судах не розглядаються в силу того, що було прийнято рішення про зупинення розгляду цих справ. Це друге.

Третє. Я б хотів показати вам таку статистичну інформацію по тих суддях і тих службовцях, які або не дали згоду на проведення перевірки – йдеться про 40 суддів різних судів, по яких ми підготували подання про їхнє звільнення, тому що вони відмовилися проводити по собі перевірку і давати інформацію про себе, і по тих представниках різних органів, які намагаються оскаржити своє звільнення в судах.

Є відповідна статистика. Колишні співробітники прокуратури, йдеться про 87 чоловік,  подали відповідні позови. 17 колишніх співробітників Податкової служби подали такі позови. 11 колишніх співробітників Служби безпеки. І 59 інших державних службовців намагаються оскаржити рішення про автоматичну люстрацію в судах.

Тут позиція Уряду і Мін'юсту як органу, який представляє інтереси Уряду в судах, дуже чітка. Якщо особа потрапляє під автоматичний критерій, визначений законом, жодних інших рішень, ніж ті, які закріплені законом, суд не може винести, тому що закон має пряму дію і має імперативні норми, які визначають чіткі критерії кадрової автоматичної люстрації.

Хочу проінформувати, що надзвичайно важливим є другий етап, який зараз проходять члени Уряду і ті органи, які проводять перевірки. На початку березня ми прозвітуємо про цей другий етап і про ті результати, які ми отримаємо за результатами люстраційних перевірок державних службовців Міністерства юстиції, МВС, центральних апаратів, Державної фіскальної служби і Служби безпеки України. Країна повинна знати тих осіб, які не пройшли люстрацію.

Хочу нагадати, що люстраційний реєстр є абсолютно прозорий, відкритий. При Мін'юсті діє громадська люстраційна рада, яка є незалежним органом і яка на сьогодні вже розглянула близько 800 скарг і заяв наших українських громадян з приводу тих державних чиновників, які подали або недостовірну інформацію про свій майновий стан, або намагаються якимось чином ухилитися від проходження люстраційної перевірки.

Так само хочу проінформувати, що третя хвиля люстраційної перевірки торкнеться заступників міністрів тих міністерств, які не були названі, це всі цивільні міністерства. Ця третя хвиля почнеться з березня 2015 р., з квітня 2015 почнеться четверта хвиля люстраційної перевірки, вона торкнеться територіальних органів наших міністерств і відомств на місцях.

Надзвичайно важливою є хвиля, пов’язана з перевіркою суддів, яка вже з грудня минулого року розпочалась, всі суди повинні згідно з законом пройти так само люстраційну перевірку. Станом на сьогодні вже понад 50% судів різних рівнів, починаючи від вищих судів, закінчуючи районними судами, оголосили про початок проведення люстраційної перевірки, розмістили інформацію про тих суддів, які дали згоду на проведення перевірки. А ті судді, які не дали згоду, я вже повідомив, що таких суддів є 40 чоловік, по них нами підготовлено відповідно до закону подання про їхнє звільнення до відповідно Вищої ради юстиції та Верховної Ради чи Президента, залежно від того, в якому статусі знаходяться ці судді.

Хочу також проінформувати, що Мін’юстом спільно з депутатами Парламенту та експертами Венеціанської комісії сформована робоча група, яка спрямована на те, щоб удосконалити певні положення Закону "Про очищення влади". В перчу чергу йдеться про уніфікацію положень Закону "Про очищення влади" і Закону "Про відновлення довіри до судової системи" саме в порядку проведення перевірки суддів, це пропозиція експертів Венеціанської комісії, з якою ми згоджуємось.

Другий блок новацій, які потраплять до законопроекту, стосуються створення незалежного органу, який буде забезпечувати реалізацію закону. Йдеться про те, що буде сформований відповідний орган, який буде підпорядкований безпосередньо Уряду України, Мін’юст з цим згоден. Ми свій блок питань на першому етапі сформували, ми сформували дуже сильний, потужний департамент люстрації, який може бути трансформований у відповідний незалежний орган.

Третє. Ми зараз ведемо дискусію щодо розширення кола осіб, які будуть підлягати люстраційній перевірці, в тому числі і на виборні посади, відповідні механізми ми зараз відпрацьовуємо з експертами Венеціанської комісії.

Четверте. Це запровадження інституту, так званої, індивідуальної амністії щодо окремих осіб, які можуть пройти через цей механізм. Перший крок вже був зроблений вчора Верховною Радою України, коли до вищого офіцерського складу ЗСУ може бути застосовано спеціальна процедура амністії по Закону "Про очищення влади", якщо це потребують інтереси національної безпеки і оборони України. Так само, в рамках тих напрацювань, які ми зараз узгоджуємо в робочій групі, мова буде йти про удосконалення роботи люстраційного реєстру і надання можливості нашим громадянам більш активно працювати з інформацією по тих чиновниках, які проходять люстрацію і які проходять майнову перевірку.

Насамкінець у законі буде запропонований механізм відповідальності керівників відповідних органів за саботаж або невиконання Закону "Про люстрацію". Такі факти, на жаль, так само на сьогодні фіксуються, коли деякі керівники органів територіального рівня намагаються саботувати проведення люстраційних перевірок. Є пропозиція внести жорстку відповідальність щодо цих осіб як на рівні дисциплінарної, так і кримінальної, адміністративної відповідальності за невиконання Закону "Про люстрацію".

 

АВАКОВ А.Б. – Закон "Про очищення влади" почав працювати в Міністерстві першим етапом наприкінці жовтня. И это была первая волна, касающаяся руководителей. 97 руководителей Министерства были уволены, в том числе восемь генералов. В целом по итогам люстрационной проверки мы просматриваем и подвергаются проверке 140 тыс. 817 чел.

Сейчас начался второй этап люстрации, в рамках которого проверяются в том числе сотрудники, принимающие участие в мероприятиях по репрессивному подавлению в событиях Революции достоинства. В рамках этих расследований пошли уже первые выводы соответствующих комиссий: уволены 102 сотрудника ГАИ, которые принимали подложные протоколы или составляли подложные протоколы, принимая участие в этом процессе, в отношении евромайдановцев. В целом мы планируем завершить проверку второго этапа на уровне апреля-мая.

В порядке альтернативного параллельного процесса мы говорили о переаттестации. В рамках этого ситуация, когда мы заявили о новой патрульной службе, которая будет приходить на смену ГАИ, начиная со столицы, с Киева, 20-го числа начался набор в новую патрульную службу Киева. Будет проходить аттестация, будет проходить обучение, и летом мы получим новую патрульную службу.

В рамках этого набора 27 тыс. человек на сегодняшний день подали заявки. Абсолютно рекордная цифра. Мы начали уже процедуру тестирования, так как не ожидали такого огромного количества заявок.

Первый этап тестирования будут проходить 1,5 тыс. человек. Первые 700 человек прошли первые тесты вчера. Предварительно оценки достаточно высокие, мы будем иметь конкурс на одно место патрульного в Киеве более, чем 10 человек на место, я думаю, что 15 человек нам место, т.е. сможем отобрать квалифицированные кадры.

Таким образом, идет не только процесс очищения, но и идет процесс компетентного замещения, что, на мой взгляд, очень важно.

Коротко все.

 

ЯЦЕНЮК А.П. – Дякую, Арсене Борисовичу. Тепер Голова Державної фіскальної служби.

 

БІЛОУС І.О. – Дозвольте проінформувати коротко про стан проведення люстрації. І перш за все, я би хотів проінформувати присутніх, в тому числі і журналістів, що процес кадрового очищення в податкових та митних органах розпочався в нас ще в березні 2014 року.

Буквально два слова. Ще до ухвалення Закону “Про очищення влади” з Міндоходів та ДФС України було звільнено більше, ніж 6,5 тис. посадових осіб. Серед звільнених уся керівна ланка міністерства – це міністр і його заступники; 22 із 26 керівників департаменту центрального апарату; 23 із 28 керівників головних управлінь територіальних органів; 21 із 28 керівників слідчих підрозділів податкової міліції головних управлінь територіальних органів; і 24 із 26 керівників митниць.

Тепер із Державної фіскальної служби України у зв'язку з ухваленням Закону “Про очищення влади” звільнено 73 працівники. Крім того, сьогодні розпочато та триває проведення перевірок достовірності відомостей, забезпечено направлення запитів та оприлюднено на офіційному веб-порталі інформацію щодо 1 тис. 916 працівників апарату ДФС та 518 працівників, посади яких віднесено до номенклатури ДФС України. За результатами перевірок буде прийнято рішення щодо подальшої роботи в ДФС.

Відповідно до вимог нормативних актів Кабміну люстраційна перевірка здійснюється стосовно співробітників ДФС України, співробітників, які залишились в Міндоходах, та підпадають під обмеження, до ДФС переведені не будуть, а будуть звільнені.

Також хочу сказати, що процес люстраційної перевірки в ДФС перебуває під контролем громадськості. Так, 2 грудня 2014 року питання проведення люстраційної перевірки розглядається на Громадській раді при ДФС України, це 154 члени, в присутності представника Громадської ради з питань люстрації при Мін'юсті Маньковського Максима.

Коротко хотів доповісти, що у нас є велике питання кадрового резерву і кадрового потенціалу. Для прозорості процедури призначення осіб на керівні посади в органах ДФС створено Раду з кадрових питань ДФС. На веб-порталі ДФС створений відповідний підрозділ, в якому щоденно оприлюднюється інформація про претендентів на посади, результати засідань та прийняття рішень.

Коротко статистика. Прийнято та опрацьовано документи від 127-ми претендентів, які висловили бажання пройти відбір. Проведено 10 засідань ради, на яких було здійснено відбір кандидатів на 52 керівні посади територіальних органів ДФС. За результатами рекомендовано для розгляду 29 кандидатур на посади керівників регіональних головних управлінь, а також запропоновано 23 кандидатури для розгляду керівництвом на посади керівників митниць.

Тепер до етапу перевірки нами інших структур. Станом на 28.01.2015 до ДФС надійшло 153 запити про проведення перевірок достовірностей відомостей, передбачених пунктом 2 частини 5 статті Закону "Про очищення влади" стосовно вищих посадових осіб держави. За результатами перевірки підготовлено 35 висновків про результати таких перевірок, повернуто без виконання 20 запитів у зв'язку з переходом осіб, стосовно яких надходили запити, на виборні посади або у разі їх звільнення з таких посад.

 

ЯЦЕНЮК А.П. – Я хотів би поділитися своїми враженнями з членами Уряду і з ЗМІ, з Ігорем Олеговичем про те, що таке проведення перевірки відповідно до Закону "Про очищення влади".

Державна фіскальна служба особисто на мене відправила запит 24-го числа з вимогою пояснити арифметичні розбіжності, які є в даних декларації і які є в даних ДФС. Протягом 20-ти днів. Це відповідь, яку мною було направлено на ДФС. За 14 років я зобов'язаний був подати всі дані про всі депозити, кредити, відсотки, майно, про всі пасивні доходи, роялті, про всі витрати. Тобто в принципі протягом 20-ти днів треба було знайти папери, які практично складно знайти. Але якщо перевірка буде проходити по відношенню до всіх посадових осіб, яка була проведена по відношенню, в тому числі і до мене, то я думаю, що це є запорукою того, що закон буде працювати.

При цьому я хотів би окремо звернутися до керівника Державної фіскальної служби. На жаль, у нас низка баз даних проста відсутня, це я вже з'ясував після того, коли побачив, як мене перевіряють. Зрозуміло, Прем’єр-міністр чи міністр є політичною фігурою і хочеш чи ні, ти мусиш знайти всі папери, тому що якщо ти не знайдеш хоч один папірець, тобі будуть задавати питання, на які в тебе немає відповіді.

Але я звертаю вашу увагу на те, щоб не сталось так, що за відсутності документів і відсутності баз даних, комусь вдасться пройти перевірку на тій підставі, що просто немає документів. В рамках проведення цієї перевірки дуже уважно і ретельно, так само як ви ретельно перевірили кожен об’єкти нерухомості, кожну копійку доходу по відношенню до членів Уряду, перевіряти всіх інших: суддів, прокурорів, держслужбовців і нікому не давати можливості послатись на те, що він втратив папери. Нехай шукає. Якщо не знайде, то, я думаю, що ми будемо просити МВС України разом із СБУ і прокуратурою допомогти відповідному чиновнику знайти папери. Треба архіви вдома тримати.

Хочу вам подякувати, що ви зайняли 20 днів моєї роботи і в принципі висновок ДФС після того, коли ви отримали цей пакет, перерахували і перевірили, Прем’єр-міністр відповідає Закону України "Про очищення влади", пройшов перевірку за місяць роботи. Вимагаю від Вас проводити таку саму перевірку по всіх посадовцях і оприлюднювати інформацію, яка підлягає оприлюдненню відповідно до закону.

 

АВАКОВ А.Б. – Я, пожалуй, скажу еще две цифры, которые важны не в контексте непосредственного закона "Об очищении власти", а в контексте очищения рядов. За прошлый год мы уволили из органов внутренних дел 21 тыс. сотрудников, из них 4 тыс. за нарушение присяги. Достаточно серьезные изменения, просто это не происходит немедленно. Скажу вам, что меня тоже подвергли проверке, она еще проходит.

 

ЯЦЕНЮК А.П. – Поки що не завершили?

 

АВАКОВ А.Б. – Бумаги есть, вплоть изымаем из уголовных дел.

 

ЯЦЕНЮК А.П. – Я папери шукав вдома, у батьків. Всі були зайняті, вся сім'я була зайнята.

Павле Анатолійовичу, проінформуйте про проходження справ про притягнення Російської Федерації до відповідальності за порушення Конвенції про спонсорування тероризму.

 

КЛІМКІН П.А. – Весь цивілізований світ не має жодних сумнівів щодо терористичного характеру дій так званих ДНР та ЛНР. Він також не має жодних сумнівів щодо того, хто цю активність скеровує та фінансує. І після трагедії в Маріуполі цього тижня на всіх, я підкреслюю, абсолютно всіх міжнародних майданчиках, а це Рада безпеки ООН, постійна Рада ОБСЄ, засідання Ради міністрів Ради Європи, завтра відбудуться позачергове засідання Міністрів закордонних справ Євросоюзу, ми надали абсолютно вичерпні докази щодо того, хто здійснив цей терористичний акт.

Водночас хочу наголосити: це виходить за рамки визначення тероризму, це є також злочин проти людяності, і за рішеннями РНБО України ми розпочали роботу щодо того, яким чином ті, хто скоїли ці злочини, мають закінчити там, де вони мають закінчити, а саме в Гаазі – Міжнародному кримінальному суді.

Водночас наша політична позиція є однозначно переконливою, але вона має бути не тільки політично переконливою, а й юридично бездоганною. Саме тому ми цілеспрямовано працюємо над тим, щоб у рамках міжнародних документів, міжнародних конвенцій, оскільки весь цивілізований світ має не тільки поважати принципи міжнародного права, а й виконувати конвенції. Саме тому ми працюємо в рамках ряду міжнародних документів над тим, щоб довести, вичерпно довести, що Росія порушує свої міжнародні зобов’язання.

Маю на увазі насамперед Міжнародну конвенцію про боротьбу з фінансуванням тероризму 1999 року. 22 січня ми провели експертні консультації у Мінську, Мінськ – це було єдине місто, на яке згодилася російська сторона, де надали вичерпні докази щодо того, що фізичні і юридичні особи Російської Федерації спонсорують тероризм.

Хочу ще раз наголосити, чому ми почали саме з цих консультацій. Ми повністю виконуємо положення всіх міжнародних конвенцій. Ця конвенція передбачає, що ми маємо розпочати з експертних консультацій, надати відповідну юридичну аргументацію. В разі незгоди сторін, ми можемо йти спочатку в арбітраж, а потім в міжнародний суд ООН.

І я запевняю всіх, що в нас є рішучість дійти до кінця, є наявні юридичні аргументи, чітка юридична база. Саме такий підхід ми будемо застосовувати до інших документів. Маю на увазі насамперед Конвенцію про ліквідацію усіх форм расової дискримінації 65-го року; Конвенцію ООН з морського права 82-го року, а також ряд інших міжнародних документів.

У нас є чіткий план і чітке бачення. І ще раз хочу наголосити, ми не повторимо помилок наших друзів і партнерів насамперед Грузії, яка одразу подала справу до міжнародного суду ООН, і це подання було відхилено з формальних ознак і причин.

Ми будемо чітко слідувати юридичній логіці і юридичній процедурі. Ми доведемо вину російської сторони, і отримаємо відповідні рішення міжнародних інстанцій.

Я буду чітко інформувати про плани і логіку наших кроків на цьому шляху.

 

ЯЦЕНЮК А.П. – Це та позиція, яку ми разом узгодили на Уряді. Жорстка доказова база. Це те, з чим ми зверталися до керівництва МВС і СБУ після жахливих подій в Маріуполі, коли російські терористи вбили і поранили мирних громадян. Докази причетності Російської Федерації до фінансування тероризму і притягнення Росії до відповідальності в міжнародному суді ООН. Холоднокровно, чітко, крок за кроком і жорстко.

Росія повинна відповісти за злочини проти України, проти українських громадян, проти світового порядку, миру, стабільності і безпеки в Європі і у світі.

Також нагадаю, що у нас проходить процедура притягнення Російської Федерації до відповідальності в Європейському суді з прав людини. Два позови було подано Україною, і я прошу Мін'юст разом з МЗС, це справа нашої відповідальності перед народом України – довести її до кінця і притягнути Російську Федерацію та російський режим до відповідальності. Взагалі складається враження про певну неадекватність окремих посадовців Росії. Сьогодні вони вже дійшли до того, що в російській Державній думі вирішили засудити падіння Берлінської стіни. До речі, не дивлячись на те, що їхній Президент у 2008 році заявив, що "советские войска оккупировали Восточную Европу и Восточную Германию".

Росія йде по шляху ізоляції. І вона заводить весь світ у стан холодної війни з гарячими конфліктами, які підтримуються російськими терористами.

Тому адекватна і об'єднана відповідь Євросоюзу, США, країн Великої Сімки та чітка і безповоротна позиція України в захисті своїх прав, територіальної цілісності і незалежності в усіх міжнародних інстанціях – це той шлях, який ми повинні пройти, зупинити російську агресію і притягнути Росію до відповідальності за скоєні злочини проти України.

Тепер, шановні колеги, я просив би Міністра економічного розвитку і торгівлі більш живі і оптимістичні теми про те, як влада і держава буде менше керувати економікою, як зменшити вплив органів державної влади на малий і середній бізнес, дереглювати і дебюрократизувати економіку.

 

2. Деякі питання дерегуляції господарської діяльності

(проект постанови Кабінету Міністрів України)

 

АБРОМАВИЧУС А. – Хотел бы рассказать. Где мы находимся, что касается дерегуляции. Потому что много об это говорили, озвучивалось, что для Минэкономики это будет приоритет номер один, Президент просил, Премьер об этом просил, на предыдущих заседаниях из-за состава Правительства некоторые хорошие инициативы блокировались. Наконец имеем рабочий Кабинет, с хорошим количеством инициатив, поэтому готовы двигаться дальше.

Что касается дерегуляции, она состоит из трех этапов.

Первый этап, который мы проводим сейчас, – это ликвидация чрезмерных регуляторных барьеров для бизнеса. Вся эта концепция разрабатывалась вместе с большущим количеством ассоциаций, все эти хорошие идеи, которые бизнесу помогут облегчить ведение бизнеса в нашей стране,  улучшит инвестиционный климат, они объединялись в одну группу энтузиастов и вместе с Правительством, с Министерством, с отраслевыми министерствами изложили в нескольких документах.

Второй этап – это буде сопровождение процесса гильотины. Здесь мы обсуждаем, тоже с парламентариями, с госпожой Ляпиной, как это будет выглядеть. Кабмин и Премьер настроены самыми жесткими мерами, самыми быстрыми темпами с этим готовится. Поэтому мы не намерены сделать здесь какие-то полумеры.

Третий этап будет, конечно, выработать механизм превенции, чтобы эти все регуляторные органы, разного рода агентства, которые мы будем убирать, отменять, чтобы они в другом виде в конечном этапе опять не возобновились.

Что касается нынешнего этапа, мы определили где-то 800 болезненных мест для бизнеса, из них 200 являются самыми приоритетными. И с этими 200 будем работать в ближайшее время.

Разработана стратегия дерегуляции экономики Украины. Это первое.

Второе. Сегодня примем постановление, которое было принято уже на правительственном комитете, относительно дерегуляции.

Третье. Как вы уже знаете, в конце прошлого года в первом чтении Закон 1580 "О дерегуляции" прошел первое чтение. Мы с Парламентом прорабатываем, как его разделить на две части: в одной – лицензии, в другой – разного вида разрешения. И чтобы на ближайшей пленарной сессии это доработать, и оно прошло второе чтение.

Там было очень большое количество от депутатов предложений, как изменить, как улучшить. Поэтому это заняло время. Но мы двигаемся быстро вперед, и уже в самых первых числах февраля вижу, что это будет уже принято.

Четвертое, что сделали. Были лазейки на таможне, что касается импорта энергосберегающих товаров. Под предлогом субсидии импортировалось все, что угодно. Мы это убрали. Коррупционная составляющая была достаточно велика. Этого больше не будет.

В данный момент разрабатывается очень важный законопроект о защите прав  инвесторов. В ближайшие недели он будет представлен Парламенту и Правительству, общественность тоже увидит. Там тоже учтены интересы всех.

Когда встречаюсь  с бизнес-ассоциациями и говорю дать что-то серьезное, с чем мы могли бы побороться, упростить им правила ведения бизнеса, первое, на что они указывают, – "Укрэкоресурсы", которое собирает деньги на утилизацию тары, а в принципе, никакая утилизация тары не производится. Поэтому Европейская бизнес-ассоциация, американская Торговая палата, все остальные первым просят нас убрать это агентство, и мы идем к этому.

Что касается сегодняшнего постановления. Разработано совместно со всеми ассоциациями, особенно здесь поработали украинские клубы игрального бизнеса и, конечно, это все резюмировало Easy Business.  Сумасшедший на самом деле экономический эффект. Вроде бы делаем немного, а на самом деле в денежном выражении это миллиарды гривен. Это только в денежном выражении, это прямая коррупционная составляющая, которая уйдет и пойдет обратно в бизнес. А там, конечно, из этого инвестиции, рабочие места и так дальше.

Первое, что одно из самых важных, – отмена обязательного карантинного сертификата. Здесь было несколько фирм по стране, которые получили лицензию на то, чтобы выдавать эти сертификаты. Потом эти сертификаты были обязаны при перевозке зерна в той же самой области, даже из одного район в другой. У нас в стране считается, что карантинная зона это каждый отдельный район. В ЕС карантинная зона – это весь ЕС. Конечно, мы это отменяем, аграрному бизнесу даем обратно около миллиарда гривен, а то и больше, по подсчетам экспертов.

Второе – фитосанитарные сертификаты. В порту это выдавалось в течение пяти дней. В таких странах, как Дания, выдается в течение двух часов. Конечно, никто не хочет простаивать, поэтому появляются какие-то человечки, которые предлагают услуги, наверное, за более короткий срок. Конечно, зернотрейдеры и другие участники рынка были обязаны, мотивированы по неправильным причинам ускорить эту процедуру.

Сейчас договорились с Министерством аграрной политики и продовольствия, чтобы сократить максимально, сколько физически можно в этой стране. Один день будет на выдачу этого сертификата. И это тоже больше 1 млрд. грн. коррупционной составляющей, которую возвращаем обратно в сектор сельхоз.

Мы знаем, что сельхозсектор – это 10% от ВВП. Конечно, они платят только 1% от всех налогов в этой стране. Но все равно это жизненно важный сектор для страны, поэтому отдаем обратно эти деньги аграриям.

Третье, что тоже касается аграриев и немаловажно – это касается средств защиты растений. Тоже упрощаем там процедуру. Раньше было 60 дней, сейчас будет 10 дней. Тоже на ваших экранах подсчет экономического эффекта от этого.

Что касается пищевой промышленности, тоже здесь видим упрощение. Раньше все продукты должны были пройти экспертизу, сейчас это будет по европейским стандартам делаться по совсем другой упрощенной процедуре. И это тоже обратно сектору дает около 100 млн. грн. По разного вида недрам: нефть, газ, песок и остальное раньше был обязательный мониторинг выполнения разного вида обязательств, сейчас мы предлагаем, чтобы это было на добровольных основаниях, это тоже очень большие деньги, даже трудно посчитать. Эксперты посчитали, что это в диапазоне от 1 до 3 млрд. грн. И войти промышленности, которая у нас тоже имеет очень большое серьезное будущее, здесь тоже были какие-то проблемы по поводу иностранцев найма на работу высших чинов, экспертов, которые за собой бы потянули всю отрасль, и здесь упрощаем очень серьезно с помощью Минюста принятие иностранцев на работу. Сама индустрия оценивает этот экономический эффект прямой в больше 0,5 млрд. грн.

Поэтому, резюмируя, хотел бы сказать, что коррупционная составляющая, которая ликвидируется, была около 2-3 млрд. грн. и потом мировые эксперты и наши местные посчитали коэффициенты, сколько будет эффект в других сферах нашей жизни, что касается детинизации бизнеса, что касается уменьшения затрат государственных и т.д.

Поэтому это первый шаг, это достаточно серьезный шаг, он все-таки маленький, от нас ожидает народ и бизнес больше, поэтому хотелось бы с помощью Кабмина, с помощью Премьера бизнесу донести все-таки меседж, что война идет, Кабмин работает, слышит бизнес и  делает то, чего бизнес просит от нас. Спасибо.

 

ЯЦЕНЮК А.П. – Дякую, Айварасе. Я дивився Вашу презентацію і ще паралельно поглянув на сайт Світового банку по Doing Вusiness in Ukraine, тобто по рейтингу ведення бізнесу. Загальна картина така, що за останніми даними за 2015 р. ми покращили свої позиції на 16 пунктів. Тобто якщо ми в минулому році також суттєво покращили в 2014 із 112 на 96-те місце. Де ми дуже в позитиві? В нас дуже позитивні зміни в реєстрації права власності, 29 пунктів виросло, це по Мін’юсту, в першу чергу. І друге – це по оподаткуванню 49 пунктів.

Тобто наша податкова реформа, яка була прийнята, вона сприйнята міжнародною спільнотою як серйозний перший крок до того, щоб покращити бізнес-клімат в Україні.

Що мене турбує? У нас індикатори по реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності відстають від Європи і Центральної Азії. У нас в Україні 21 день загальний термін процедур на реєстрацію підприємницької діяльності при необхідних 12 днях. Тому я просив би, щоб ми зараз концентрувалися на тих показниках, які нам дадуть можливість за результатами 2015 року ще вирости на декілька десятків позицій.

Окрему увагу я просив би Вас привернути, панове, Міністр економічного розвитку і торгівлі та Міністр юстиції, до реєстрації підприємств.

Друге – Геннадію Григоровичу, це стосується Вашої відповідальності, отримання дозволів на будівництво. Там також у нас показники не покращилися.

Третє – те, що стосується Міністра енергетики та вугільної промисловості, приєднання до електричних мереж.

Четверте – це, звичайно, відповідальність Національного банку в отриманні кредитів: тут і ставка, і застави. Ми окремо про це будемо з Центральним банком розмовляти.

Я даю окреме доручення Мінфіну, щоб разом з Мінекономрозвитку в рамках покращення наших показників по веденню бізнесу опрацювали це питання з Нацбанком.

Міжнародна торгівля. Об'єктивно, що в стані війни покращувати міжнародну торгівлю просто адміністративними засобами складнувато, але це буде залежати від того, як успішно ми проведемо наші переговори з західними партнерами, в тому числі з МВФ, застабілізуємо платіжний баланс і почнемо поступово відновлювати економіку.

І останнє питання, яке безпосередньо пов'язано з загальною економічною ситуацією і, звичайно, з війною – це неплатоспроможність, тобто вирішення питань банкрутств і неплатоспроможності. Тут у нас також йдуть показники негативні, а не позитивні. Проте загалом плюс 16 пунктів у країні, яка знаходиться у стані війни, – це не так добре, як мені хотілося б, але не так погано.

Дякую ЗМІ! Переходимо до питань порядку денного.

 

 

 

версія для друку