Комісія ініціює перехід до ринкового формування роздрібних тарифів на електроенергію для непобутових споживачів з відмовою від концепції єдиних роздрібних тарифів
26.06.2015 | 12:40 Прес-служба Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
Впровадження методології єдиних роздрібних тарифів
на електричну енергію для непобутових споживачів
призвело до перехресного субсидування споживачами енергопостачальних компаній з
меншими рівнями розрахункових роздрібних тарифів (енергопостачальники-донори)
споживачів енергопостачальних компаній з більшими рівнями тарифів (енергопостачальники-реципієнти) і, як наслідок, додаткового
цінового навантаження на промислові підприємства, непромислових споживачів,
споживачів бюджетної сфери та інших, що знаходяться на території ліцензованої
діяльності постачальників-донорів.
Наприклад, у червні 2015 року додаткове
навантаження на споживачів енергопостачальних компаній-донорів внаслідок дії
єдиних роздрібних тарифів склало 415,2 млн. грн. (без ПДВ) (додаток 1). Інформація
щодо різниці між ринковими та єдиними роздрібними тарифами на електричну
енергію для непобутових споживачів у цьому місяці
наведена у додатку 2.
Відповідно до Порядку розрахунку роздрібного тарифу
на електричну енергію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від
01.06.2011 № 869, та Тимчасової методики розрахунку роздрібного тарифу на
спожиту електроенергію, тарифу на передачу електроенергії місцевими
(локальними) електромережами та тарифу на постачання електроенергії,
затвердженої постановою Національною комісією регулювання електроенергетики
України (НКРЕ) від 06.05.1998 № 564, для кожної енергопостачальної компанії
розрахунковий роздрібний тариф формується (складається) із:
- закупівельної ціни електричної енергії на
оптовому ринку електричної енергії та/або у безпосередніх виробників
електричної енергії;
- тарифу на передачу електричної енергії місцевими
(локальними) електричними мережами відповідного класу напруги ліцензіата з
постачання електричної енергії за регульованим тарифом, на території
ліцензованої діяльності якого перебуває споживач;
- складової, яка забезпечує покриття витрат з
постачання електричної енергії (тариф на постачання);
- нормативних технологічних витрат у місцевих
(локальних) електричних мережах.
Тарифи на передачу та постачання для кожної
енергопостачальної компанії різні і залежать від багатьох факторів, а саме:
структури та стану електричних мереж, втрат електроенергії в мережах, структури
та обсягів споживання електроенергії, площі території, що обслуговується, тощо.
Проте, на виконання постанови Кабінету Міністрів
України від 15.08.2005 № 745 «Про перехід до єдиних тарифів на електричну
енергію, що відпускається споживачам» Національна комісія, що здійснює державне
регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), встановлює
єдині роздрібні тарифи на електроенергію для непобутових
споживачів, які визначаються як середньозважені величини розрахункових
роздрібних тарифів.
Отже, впровадження єдиних роздрібних тарифів на
електроенергію для непобутових споживачів має
наступні недоліки:
1) підвищення ціни
електроенергії для великих споживачів, розташованих в промислових регіонах
України.
Довідково
Внаслідок зазначеного,
конкурентна спроможність великих промислових споживачів суттєво зменшилася,
тому Кабінет Міністрів України, починаючи з 2008 року приймав рішення щодо
встановлення знижених тарифів на електричну енергію для споживачів
гірничо-металургійного та хімічного комплексів;
2) єдині тарифи на
електроенергію призвели до появи нового виду перехресного субсидіювання
(споживачі електроенергії, розташовані на певних територіях, субсидують
споживачів, розташованих на інших територіях);
3) складність розрахунку
єдиних роздрібних тарифів на електроенергію, у тому числі через включення до
розрахунку декілька коригуючих дельт.
Крім того, діюча система тарифоутворення
заважатиме впровадженню з 01.08.2017 нової моделі ринку електричної енергії
України – ринку двосторонніх договорів, ринку «на добу наперед», балансуючому
ринку, що передбачено Законом України «Про засади функціонування ринку
електричної енергії України».
Варто зазначити, що пунктом 2 розділу ХІІ
Коаліційної угоди, укладеної учасниками коаліції депутатських фракцій Верховної
Ради України VIII скликання, передбачена поетапна ліквідація перехресного
субсидіювання та вирівнювання цін на природний газ та електричну енергію, а
також поступова ліквідація перехресного субсидіювання (багаторівневої тарифної
системи) шляхом встановлення цін та тарифів для всіх споживачів, включаючи
населення, на економічно обґрунтованому рівні та одночасне здійснення переходу
до адресних дотацій соціально-вразливим верствам населення (протягом 2015-2017
років), введення мораторію на надання нових пільгових цін та тарифів для
окремих галузей промисловості та споживачів електричної енергії та газу на
рівні закону.
До того ж пунктом
7 Програми діяльності Кабінету Міністрів України передбачена ліквідація
крос-субсидій, перехід до ринкових тарифів на природний газ та електроенергію.
Ураховуючи наведене вище, Комісія вважає за
необхідне ініціювати питання щодо поступового відходу від концепції єдиних
роздрібних тарифів на електроенергію для непобутових
споживачів та переходу до ринкового формування роздрібних тарифів на електричну
енергію.
Для цього Національна комісія, що здійснює державне
регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, розробила та 25 червня
схвалила на відкритому засіданні Комісії проект постанови Кабінету Міністрів
України «Про ринкове формування тарифів на електричну енергію, що відпускається
споживачам». Зазначений проект постанови Кабінету Міністрів України буде оприлюднено на офіційному веб-сайті
НКРЕКП з метою отримання зауважень та пропозицій і за процедурою буде надіслано
на погодження до заінтересованих міністерств та відомств.
Додаток 1
Інформація
щодо
обсягів перехресного субсидіювання між споживачами у червні 2015 року внаслідок
дії єдиних роздрібних тарифів