українська російська англійська
Верховна Рада підтримала розвиток індустріальних парків та державно-приватного партнерства
25.11.2015 | 16:44
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ

Верховна Рада прийняла два ключових закони щодо стимулювання інвестицій в Україну. Мова йде про Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, щодо зняття регуляторних бар'єрів для розвитку державно-приватного партнерства в Україні та стимулювання інвестицій (законопроект №1058), який у другому читанні та в цілому підтримав 261 народний депутат, а також Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зняття регуляторних бар'єрів для розвитку мережі індустріальних парків в Україні» (законопроект №2844), який отримав 266 голосів.

Розгляд законопроектів №2844 і №1058 проходив за активної підтримки Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. Документи входять до пакета ініціатив, що стимулюють інвестування в Україну. 

Так, положення законопроекту №2844 вносять зміни до Закону «Про індустріальні парки», що скасовують ряд регуляторних бар’єрів на шляху розвитку мережі індустріальних парків в Україні. Серед цих бар’єрів - ускладнена та значно обмежена в часі процедура відбору керуючої компанії, а також відсутність чітких норм щодо передачі ініціатором індустріального парку чи керуючою компанією об’єктів в оренду (суборенду) учасникам парку. Закон скасовує попереднє погодження з орендодавцем такої передачі.

Ініціативи законопроекту №1058 переважно спрямовані на залучення капіталу у проекти з державно-приватного партнерства (ДПП). Документ, серед іншого, розширює сфери застосування державно-приватного партнерства, надає приватному партнеру, що виграв конкурс, право отримувати земельну ділянку, на якій розташований об’єкт ДПП, врегульовує питання власності на об’єкти, що створюються в рамках таких проектів. При цьому держава матиме можливість замінити приватного партнера у випадку невиконання ним своїх зобов’язань. У свою чергу приватний партнер може розраховувати на економічно обґрунтовані тарифи на послуги, а також додаткові гарантії, наприклад, можливість розглядати спори в міжнародному арбітражному суді. Крім того, буде вдосконалено загальну процедуру підготовки проектів ДПП і запроваджено міжнародні підходи до розрахунку концесійних платежів.

Обидва законопроекти входять до пакета з 15 пріоритетних ініціатив, підготовлених Мінекономрозвитку для розгляду в День «Економічного розвитку та дерегуляції». У жовтні Міністерство опрацювало пропозиції інвесторів, парламентарів та представників галузевих асоціацій для того, щоб скласти дорожню карту реформи ДПП і мережі індустріальних парків.

«Ми орієнтувалися на підходи, які вже запроваджені у країнах Європи, оскільки вони є ефективними та зрозумілими для інвестора. В Європі лише за I півріччя 2015 року, в рамках державно-приватного партнерства, залучено понад 4,3 млрд. євро інвестицій. Реалізація проектів у рамках державно-приватного партнерства дозволяє залучити значний об’єм приватних інвестицій у ключові сфери економіки та надання соціальних послуг», — наголосила Юлія Ковалів, Перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України.

Нагадаємо, базовий Закон «Про індустріальні парки» був прийнятий Верховною Радою у 2010 році. Але його практична реалізація виявила недосконалість норм чинного законодавства. Як наслідок, з дати прийняття Закону, лише декілька індустріальних парків знаходяться на стадії облаштування, а переважна більшість взагалі не функціонує. З наявних нині на території України 12 індустріальних парків, фактично функціонують лише 4.

Схожа ситуація склалася навколо прийнятого 31 жовтня 2010 року Закону України «Про державно-приватне партнерство». Попри наявність сотень проектів ДПП у різних галузях економіки, в Україні реалізовується та знаходиться на різних стадіях підготовки невелика кількість проектів ДПП, що підготовлені з використанням механізмів запропонованих цим Законом. Системні недоліки чинного Закону про ДПП заважали його широкому використанню. Складність же процедур підготовки проектної документації, а також «перетягування» повноважень місцевими органами влади щодо розпорядження майном територіальної громади не сприяли залученню приватного капіталу на довгострокових засадах. Нові норми проекту №1058 покликані усунути ці недоліки.

 

версія для друку