На сайті Ed-Era.com
вже можна подивитися та прокоментувати нові “розвантажені”
програми для початкової школи. Обговорення триватиме з 4 по 10 липня. Зміни стались кардинальні: з математики
виключили зазубрювання, українська мова позбулась
застарілих слів, а літературне читання більше не оцінюватиметься за швидкістю прочитаних знаків.
Загалом зміни внесли в 14 програм для початкової школи. Усі
оновлення - це пропозиції вчителів, експертів, викладачів та громадських
активістів, що в
рамках першого етапу роботи з розвантаження програм для початкової школи обговорювали необхідні зміни на інтерактивній
онлайн платформі Ed-Era.com. Без оновлення лишилися
тільки програми з французької, німецької та іспанської мов, адже жоден з
коментаторів не вніс пропозицій до них.
Принципова зміна, що торкнулась абсолютно усіх програм –
відміна фіксованого обсягу годин на вивчення кожної теми в рамках предмету. Тепер
час на вивчення необхідного
матеріалу учитель визначатиме
самостійно. Головний орієнтир - не вказівка програми, а індивідуальні
особливості дітей в школі.
Найбільшу зацікавленість під час першого обговорення на Ed-Era.com привернуло оновлення програм з
української мови, математики, природознавства та літературного читання. Робоча
група врахувала кожен коментар, більшість поданих пропозицій вже включені до
програм.
Так, в програмі з
української мови оголосили війну застарілим словам. В оновленому варіанті
замість телеграми, агронома та комбайнера до переліку “словникових слів” увійдуть поняття приязний, врівноваженість, оптимізм,
творчість, креативний тощо. На думку психологів, саме робота з такими словами
сприятиме розвитку емоційного інтелекту у дітей, що вкрай важливо в початковій
школі.
Оновлена програма з математики – яскравий приклад зміщення акцентів зі знаннєвих
результатів на діяльнісні. Тепер замість того, щоб
просто завчати математичні таблиці та визначення, головним завданням дитини
стане вміння використовувати ці знання в реальних життєвих ситуаціях.
Наприклад, учням 1–2-х класів більше не
потрібно буде завчати напам’ять таблиці додавання, віднімання тощо.
Обговорення навчальної програми з літературного читання привернуло увагу до розвитку читацького
інтересу в учнів. Найактивніше піднімалось питання визначення переліку творів,
його осучаснення та проблема контролю техніки читання.
Щоб вирішити ці проблеми, з програми вилучили авторів, чиї
твори заскладні для дитини в початковій школі.
Натомість список поповнили сучасними дитячими письменниками. Крім того, в
небуття відходить оцінювання швидкості читання. За оновленою програмою пріоритетом
вчителя має бути розуміння дитиною тексту, а не швидкість його промовляння.
Програма з природознавства також виявилась надто важкою для
маленьких дітей. Деякі теми для першокласників практично повністю дублювали
теми з географії для старших класів.
Наприклад, за старою програмою діти в початковій школі вивчали склад грунту та умовні позначення на карті України. Тепер більше
уваги приділятиметься формуванню у дітей повної картини світу. Наприклад,
вивчатимуть чому грунт важливий для природи та як
люди використовують властивості води.
Зазначене вище – лише короткий перелік змін. Усі новації
можна побачити на сайті Ed-Era.com за
посиланням. Інтерактивна платформа також дозволяє кожному в режимі
реального часу висловлювати своє ставлення до новацій в програмах та робити
власні пропозиції до них.
“Дуже важливо, щоб усі бажаючі прокоментувати зміни робили
це на сайті Ed-Era.com, адже пропозиції щодо змін будуть враховуватися лише в
рамках цієї інтерактивної платформи”, - наголосила Іванна
Коберник, менеджер проекту з розвантаження програм.
Довідково
Розвантаження навчальних програм для початкової школи – це cпільний проект Міністерства освіти і науки та відкритої
платформи Ed-Era.com. Протягом першого
обговорення он-лайн 2 тисячі унікальних авторизованих коментаторів за два тижні
залишили 5 тисяч 356 пропозицій до 14 навчальних програм початкової школи.
2
липня в МОН провели круглий стіл разом з модераторами
груп з розвантаження програм для початкової школи та науковцями з Національної
академії педагогічних наук і представниками педагогічних університетів.
Модератори представляли результати обговорення на платформі Ed-Era.com. чинних програм і пропозиції щодо
їх оновлення.