10 українських педагогічних університетів уже навчають та ще
6 навчатимуть вчителів англійської мови за новою програмою «Методика навчання
англійської мови» – заняття ведуться виключно англійською, а час навчання збалансований
між теорією та практикою. Програма розроблена в межах спільного проекту МОН та Британської
ради в Україні «Шкільний учитель нового покоління», перші результати
пілотування програми обговорювалися сьогодні, 12 жовтня 2017 року, в МОН.
«Лише за рік пілотування програми ми змогли збільшити частку
студентів, які дійсно зацікавилися вчительством – за нашим моніторингом,
кількість бажаючих працювати педагогом серед наших студентів збільшилася з 37%
до майже 47%. У межах зворотного зв’язку студенти писали нам, що програма
зруйнувала їхні стереотипи про «важку й нецікаву теорію», що вони вперше
отримали «повноцінні можливості побачити, як методики і техніки, що вивчаються,
працюють у реальному житті», – розповіла Олена Змієвська,
викладач факультету іноземних мов ВДПУ ім. Михайла Коцюбинського.
Міністр освіти і науки України на зустрічі зазначила, що цей
проект має стати системоутворюючим для подальшого
розвитку як освіти вчителів англійської мови, так і педагогічної освіти
загалом.
«Ми вдячні нашим партнерам та друзям України – Британській
раді – за системну підтримку освіти у нашій державі. Дійсно, без нового вчителя
не буде Нової української школи. І для мене надзвичайно прикро, що попри
європейський досвід, де саме педагогічні університети стали рушієм реформи
освіти, наші ВНЗ часто залишаються закритими до нового і не готові змінюватися.
І ці виші, що увійшли у проект, які
мають достатньо потужностей, аби потягнути виконання його складних умов, знайте
– саме ви сьогодні є провідниками змін. Я вважаю, що ви обов’язково маєте
підключитися до доопрацювання концепції нової педагогічної освіти, а підхід
«методика викладання не менш важлива за знання теорії» – має стати наріжним
каменем сучасної підготовки педагогів. Неможливо навчити майбутнього вчителя,
якщо ВНЗ на навчання методикам виділяє лише 4% часу, а саме така ситуація у
більшості українських університетів сьогодні», – наголосила Лілія Гриневич.
Педагогічна практика дотепер проводилася тільки у восьмому
семестрі й тривала шість тижнів.
Відповідно до розробленої програми, на практичну підготовку
вчителів виділяється 510 годин навчального часу. На бакалавра турі, починаючи з
3-4 семестру, майбутні вчителі відвідують так звану практику керованого
спостереження, де вони в межах реального учбового процесу спостерігають за
використанням методик вчителем раз на 2 тижні та мають можливість отримати
консультацію від практикуючих педагогів. Протягом 5-7 семестру студенти проходять
практику як «Помічники вчителя» - вони допомагають у розробці уроку, беруть
участь у його веденні, консультують учнів один день на тиждень. Так звана
виробнича педагогічна практика проходитиме у 8 семестрі і триватиме 6 тижнів –
протягом цього часу студенти матимуть можливість попрацювати педагогами, при
цьому отримуючи підтримку та консультації від викладачів, якщо цього
потребуватимуть.
«Студенти педагогічних університетів сьогодні здебільшого
концентруються на завчанні, наприклад, слів з давньоанглійської мови, а практичні
заняття не перевищують 5% навіть на магістратурі. Не дивно, що приходячи у
школу, вони мусять фактично самі опановувати професію. Ще одна проблема – мовна
практика у спілкуванні. За нашою програмою студенти навчаються повністю
англійською – це дає живу практику спілкування, що дуже важливо для вивчення
іноземної мови», – додала Наталія Тучина, професор
кафедри англійської філології, що долучилася до розробки програми.
Довідково
Проект «Шкільний учитель нового покоління» розпочався у
березні 2013 року. Робоча група проекту провела допроектне
дослідження та розробила Програму з методики навчання англійської мови. У
вересні 2016 року розпочався експеримент з впровадження нової програми з
методики в 10 педагогічних вишах України, який був затверджений наказом
Міністерства освіти і науки України № 871 від 12 серпня 2015 року. У ньому
взяли участь 51 викладач ВНЗ, 470 студентів, 46 шкіл та 188
учителів-наставників. У 2015, 2016 та 2017 роках Британська рада в Україні
проводила спеціальні літні та зимові школи для викладачів ВНЗ, які брали участь
у проекті, а також учителів наставників – щоб вони також могли покращити професійну
майстерність. Планується, що до експерименту в новому навчальному році
приєднається ще 6 вишів.
Нагадуємо, що тренери Британської Ради та «Cambridge English» навчали 200
вчителів англійської, які беруть участь у пілотному проекті «Нова українська
школа». http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2017/08/21/britanska-rada/