Плани щодо
імплементації мовної статті Закону «Про освіту», Венеційська комісія та консультації стосовно мовного питання всередині
українського суспільства. Про це на зустрічі у Вашингтоні говорили Міністр
освіти і науки України Лілія Гриневич та очільник Бюро Державного департаменту
США з європейських та євразійських справ Весс
Мітчелл.
«Загальна
кількість школярів в Україні – 3,7 мільйони у понад 16 тис. шкіл. З цього числа
400 тис. дітей навчаються мовою власної національної меншини. Діти, що належать
до національних громад, відвідують близько 1 тис. 345 початкових і середніх
шкіл в Україні. З цього числа кількість шкіл з винятково мовою навчання
національної громади – 735. Існують різні підходи до навчання в цих школах.
Наприклад, є угорські школи з навчанням материнською мовою. Багато румунських
шкіл застосовують двомовний підхід. Польські школи вже навчають значної
кількості предметів українською мовою. Ми серйозно стурбовані ситуацією в
районах, щільно населених національними меншинами. Згідно з нашими офіційними
даними, 55% школярів зі шкіл у румунських густонаселених громадах та 62%
школярів зі шкіл в угорських густонаселених громадах не змогли скласти зовнішнє
незалежне тестування. Це серйозна перешкода для подальшої освіти та професійної
кар'єри цих дітей в Україні. Неможливість використання державної мови також
позбавляє школярів можливості в майбутньому отримати належну роботу», –
розповіла Лілія Гриневич.
Вона
додала, що Україна задоволена висновками Венеційської комісії та готова імплементувати її рекомендації. Зокрема, йдеться про
продовження перехідного періоду для мовної статті до 2023 року, а також
детальніший опис різних моделей вивчення та навчання державною мовою в школах
для різних національних громад у Законі «Про загальну середню освіту».
Згадали
і про напружені перемовини з Угорщиною щодо мовного питання.
«Моя
позиція чітка – ми зацікавлені в діалозі з дружніми країнами-сусідами і готові
домовлятися щодо засад імплементації мовної статті, як ми це зробити практично
з усіма партнерами в цій ситуації. Однак ми повинні бути тверді в тому, що це
має бути діалог, а не мова ультиматумів», – зазначила Лілія Гриневич,
розповідаючи про результати зустрічей у Вашингтоні на своїй сторінці у FaceBook.
Вона
також підкреслила, що «всі зустрічі в Держдепі
пройшли в теплій та дружній атмосфері, відчувалося, що ведемо переговори з
друзями, які зацікавлені нас підтримати».
Нагадуємо,
що раніше відбулася зустріч Лілії Гриневич з Міністром освіти США Бетсі Девос, де сторони домовилися про співпрацю в сферах забезпечення
якості вищої освіти та впровадження сучасних технологій у процес навчання.