Концентрація ресурсів на оновлення парку локомотивів залишається пріоритетом на 2013 рік
17.11.2012 | 11:23
Прес-служба Державної адміністрації залізничного транспорту
 

Оновлення парку локомотивів – пріоритетне завдання і на 2013 рік. Внаслідок дефіциту коштів темпи старіння локомотивного парку залізниць України значно перевищують темпи придбання нових сучасних зразків тягового рухомого складу. У поточному році закуплено 4 вантажні електровози із запланованих 66, які планували закупити залізничники в рамках Програми оновлення локомотивного парку. У проекті зведеного фінансового плану залізниць України на наступний рік планується придбати 30 вантажних електровозів за рахунок залучених коштів.

При прогнозованому річному обсязі заявлених до перевезень вантажів у 607,8 млн. тонн, без оновлення парку вантажних електровозів Укрзалізниці, у 2017 році вони зможуть забезпечити перевезення лише 435 млн. тонн вантажів. На кінець 2012 року загальна кількість вантажних електровозів без оновлення парку та з урахуванням вибуття (списання) становитиме  1260 одиниць, а у 2017-му – 887 од.

За рахунок амортизаційних відрахувань по локомотивному господарству можливо придбати лише 22-24 електровози на рік, однак доходи від вантажних перевезень йдуть на перехресне субсидування збитків  пасажирського сектору. Рівень тарифів на пасажирські перевезення не відповідає економічно обґрунтованому, тарифи на перевезення вантажів жорстко  регулюються державою. Разом з відсутністю державної підтримки щодо отримання довгострокового банківського кредитування за прийнятними відсотками це - одні з головних причин, які не дозволяють здійснити комплексне оновлення локомотивного парку, заплановане «Програмою оновлення локомотивного парку Укрзалізниці». 

Більшість локомотивів існуючого парку, які нині експлуатуються, потребують на 40-60% більше витрат на ремонт і поточне утримання, порівняно із новими сучасними електровозами, мають низьку економічність та не можуть забезпечити належного підвищення швидкостей руху поїздів. Для виконання планових ремонтів локомотивів залізничній галузі України необхідно більше 4 млрд. грн. на рік, однак через відсутність необхідного фінансування цього року на ці цілі спрямовано лише 18,5% від необхідних коштів. Наразі 603 локомотиви – 5% парку тягового рухомого складу Укрзалізниці - експлуатується з перепробігами. 772 локомотиви потребують капітальних ремонтів. Загальна потреба в планових ремонтах локомотивного парку Укрзалізниці становить 10195 ремонтів – ця кількість охоплює 88% загального парку локомотивів.

За межами нормативного терміну експлуатації перебувають 3463 локомотиви (80,1% від усього парку Укрзалізниці, який становить 4321 од.), і лише 19,9% (858 од.) – не перевищують нормативний термін,  решта використовується із подовженим терміном.

Не проста ситуація з найбільш ефективними одиницями вантажного тягового складу – електровозами. У поточному році відпрацює нормативний термін служби 1013 електровозів із 1334 парку Укрзалізниці, які задіяні у вантажному русі. При нормативному терміну служби електровоза 30 років, знос парку складає 90,3%, а  середній  вік становить більше 36 років.

У 2013 році за межами нормативного терміну опиняться ще 3 вантажних електровози; у 2015 р. – 38; 2016 р. – 9 і у 2017 – 58. Таким чином, в умовах скорочення парку у 2017 році лише у 213 вантажних електровозів із існуючих нині в Укрзалізниці не перевищиться встановлений термін експлуатації.

При нормативному терміну служби магістральних тепловозів 20 років, показник їх зносу складає 99%.

Довідково

На сьогодні інвентарний парк тепловозів залізниць України складає 2426 одиниць. Відсоток зносу тепловозів ЧМЕ3 становить 99,6%, тепловозів М62 – 100%, 2М62 – 100%. Це найбільш застарілі тепловози, які відпрацювали свій ресурс закладений заводом-виробником, через що зростає  кількість  їх пошкоджень, непланових ремонтів. Також збільшуються експлуатаційні витрати на ремонти, вони споживають більше палива та мастила у порівнянні з дизелями сучасного покоління, потребують більше витратних матеріалів і запчастин.

Для вирішення проблем експлуатації парку старіючих тепловозів, окрім проведення їх капітальних ремонтів, залізничники здійснюють їх комплексну модернізацію із встановленням енергозберігаючого обладнання, систем керування та нових сучасних дизелів, оскільки 50-70% експлуатаційних відмов тепловоза пов’язані із станом дизеля. Виконання капітального ремонту з продовженням строку служби та заміна застарілого штатного тепловозного дизеля на сучасний економічний дизель становить в середньому 60% вартості нового тепловоза.

 

 
« повернутись Постійна www-адреса статті:
http://old.kmu.gov.ua/kmu/control/publish/article?art_id=245799514